فهرست بستن

آموزش گوگل آنالیتیکس برای سئو (google analytics)

گوگل آنالیتیکس چیه؟

اگه هنوز با این وسیله کاربردی گوگل آشنایی ندارین، اونو در سایت خود نصب نکردین، یا اونو نصب کردین اما هیچوقت به داده های مورد نظرتون دست نیافته اید، این پست واسه شماس. با ویرلن همراه باشین:

آموزش گوگل آنالیتیکس

گوگل آنالتیکس در پیشبرد امور سئو سایت و دیجیتال مارکتینگ اهمیت زیادی داره.

دیجیتال

در حالی که هنوز وبسایتایی هستن که از Google Analytics واسه اندازه گیری ترافیک خود استفاده نمی کنن. در این پست، ما می خوایم رو از دیدی به طور کاملً تازه کار بررسی کنیم.

به چه دلیل شما به اون نیاز دارین، چیجوری اونو دریافت کنین، چیجوری ازش استفاده کنین، و راه حلایی واسه حل مشکلات عادی.

مشکلات

به چه دلیل شما به گوگل آنالتیکس (google analytics) نیاز دارین؟

شما یه سایت دارین؟ اگه جواب مثبته، چه واسه استفاده شخصی باشن یا کار و کاسبی، شما به گوگل بررسی نیاز دارین. اینجا فقط تعدادی از سوالاتی که در مورد سایت تون دارین و می تونین با به کار گیری Google Analytics اونا رو جواب بدین، آورده شده…

  • چند نفر از سایت من بازدید می کنن؟

  • بازدیدکنندگان من کجا هستن؟

  • به یه سایت یوزر فرندلی نیاز دارم؟

  • چه وب سایتایی به سایت من بک لینک دادن؟

    بک لینک

  • کدوم تاکتیکای بیشترین ترافیک رو به سایت من هدایت می کنه؟

  • کدوم صفحات در سایت من محبوب ترین صفحات هستن؟

  • چند نفر از بازدیدکنندگان منتهی به مشتری شدن؟

  • بازدیدکنندگان من از کجای سایت من دیدن کردن و به کدوم صفحات مراجعه کردن؟

  • چیجوری میتونم سرعت وب سایتم رو بهبود بخشم؟

  • بازدید کنندگان کدوم محتوای وبلاگ منو بیشتر دوست دارن؟

پرسشای بسیار زیاد دیگری وجود دارن که Google Analytics می تونه به اونا جواب دهد، اما این مواردی که گفته شد، واسه بیشتر صاحبان سایت مهم هستن. الان نگاهی به چگونگی دریافت Google Analytics واسه سایت شما می کنیم.

چیجوری گوگل آنالیتیکس Google Analytics رو نصب کنیم؟

آموزش گوگل آنالتیکس

اول اینکه شما نیاز به یه حساب Google Analytics دارین. اگه یه حساب اصلی Google دارین که واسه خدمات دیگری مانند Gmail، Google Drive، Google Calendar، Google+ یا YouTube استفاده می کنین، باید گوگل آنالیتیک رو با به کار گیری اون حساب Google نصب کنین. وگرنه شما به ایجاد یه حساب جدید نیاز دارین.

این باید یه حساب گوگلی باشه که می خواید همیشه اونو نگه دارین و تنها شما به اون دسترسی داشته باشین. شما همیشه می تونین دسترسی به گوگل آنالتیک خود رو به بقیه هم بدین، اما احتیاجی نیس که شخص دیگری کنترل کامل اونو داشته باشه.

  1. حساب و کارکتر خود رو بسازین.

وقتی که یه حساب گوگل دارین، می تونین به گوگل آنالتیکس برید و روی دکمه ورود به سیستم Google Analytics کلیک کنین. بعد شما با سه مرحله ای که باید واسه راه اندازی گوگل بررسی تنظیم کنین، مواجه میشین.

پس از اینکه روی دکمه ثبت نام کلیک کردین، اطلاعات خود رو واسه سایت تون پر کنین.

Google Analytics مراحلی رو واسه ساخت حساب تون ارائه میده. شما می تونین بیشترین حد ۱۰۰ حساب گوگل آنالتیکس رو تو یه حساب Google داشته باشین. تو یه حساب Google Analytics می تونین بیشترین حد تا ۵۰ ویژگی وب رو داشته باشین.

واسه راهنمایی ساده و تازه کار ، بیایید فرض کنیم که شما تنها یه سایت دارین و فقط نیاز به یه نمایه (پیش فرض، نمای تموم داده ها)دارین. تنظیمات به نظر چیزی مثل این میشه:

در زیر این گزینه شما می تونین انتخاب کنین که داده های گوگل آنالتیکس تون کجا به اشتراک گذاشته شن.

  1. کد ردیابی خود رو بسازین.

بعد از تموم شدن کار، دکمه Get Track ID رو کلیک کنین. بعد شما پنجره ای از شرایط و قوانین Google Analytics مشاهده می کنین که باید موافقت کنین. بعد از اون کد گوگل آنالیتیکس خود رو دریافت می کنین.

این باید در هر صفحه از سایت تون نصب شه. نصب به نوع وب سایتی که شما دارین، بستگی داره. مثلا، من یه سایت وردپرس با دامنه خودم با به کار گیری چارچوب Genesis دارم. این نوع چارچوب ، یه منطقه خاص واسه اضافه کردن اسکریپت هدر و فوتر روی وبسایتم واسه من جفت و جور می کنه.

به طور خلاصه، اگه شما در دامنه خود وردپرس دارین، می تونین از افزونه Yoast از Google Analytics استفاده کنین تا کد خود رو به آسونی بدون توجه به موضوع یا چارچوبی که استفاده می کنین نصب کنین.

اگه شما وب سایتی با فایلای HTML ایجاد کردین، کد ردیابی رو قبل از تگ </ head> در هر کدوم از صفحات خود اضافه کنین. شما می تونین این کار رو با به کار گیری یه برنامه ویرایشگر متن (مانند TextEdit واسه مک یا Notepad واسه ویندوز) انجام بدین و بعد فایل رو روی هاست وب خودتون با به کار گیری یه برنامه FTP (مانند FileZilla) آپلود کنین.

اگه بدنبال شروع برندینگ و بازاریابی اینترنتی هستین و می خواید یه فروشگاه تجارت الکترونیک Shopify داشته باشین، به تنظیمات فروشگاه آنلاین خود برید وکد ردیابی خود رو در جای مشخص ، وارد کنین.

اگه وبلاگی در Tumblr داشته باشین، به وبلاگ خود برید، روی دکمه ویرایش تم در سمت راست بالای وبلاگ خود کلیک کنین، و بعد فقط شناسه گوگل آنالیتیکس رو در تنظیمات تون وارد کنین.

همونطور که می بینین، نصب گوگل آنالیتیکس براساس پلتفورمی که شما استفاده می کنین (سیستم مدیریت تولید محتوا، CMS، نرم افزار تجارت الکترونیک و چیزای دیگه ای به جز اینا)، تِم مورد استفاده تون و افزونه س ایی که استفاده می کنین، فرق داره.

تنظیم اهداف

پس از اینکه کد ردیابی خود رو در سایت تون نصب کردین، می خواین یه تغییری کوچیک (اما بسیار به درد بخور) در نمایه یا پروفایل تون در Google Analytics بسازین. این تنظیمات مورد نظر شماس. شما می تونین اونو با کلیک کردن روی لینک مدیریت در بالای Google Analytics خود و بعد کلیک روی ” Goals ” در زیر ستون مشاهده سایت خود پیدا کنین.

  1. جستجوی سایت رو تنظیم کنین.

چیز دیگری که شما می تونین اونو به سرعت تنظیم کنین که اطلاعات با ارزشی رو به شما ارائه میده، “جستجوی سایت” است.

دوباره به منوی مدیریت گوگل آنالیتیکس خود برید و در ستون مشاهده روی «مشاهده تنظیمات» کلیک کنین.

به پایین اسکرول کنین تا وقتی که تنظیمات سایت رو مشاهده کرده و اونو به حالت On تغییر بدین.

به URL تون در یافته های جستجویی که کردین دوباره مراجعه کنین. عامل پرس و جو” query” رو وارد کنین (معمولا s یا q) و روی ذخیره کلیک کنین. مثلا، در Moz، عامل query ، qه.

این به Google Analytics اجازه میده تا هر جستجوی انجام شده در سایت تون رو پیگیری کنه تا بتونین فهمیده باشین که بازدیدکنندگان تون در صفحات چی رو جستجو می کنن.

  1. حسابا و ویژگیای بیشتری در گوگل آنالتیکس اضافه کنین.

اگه می خواین یه حساب Google Analytics جدید اضافه کنین، می تونین این کار رو با رفتن به منوی مدیریت خود، با کلیک روی کشویی زیر ستون حساب و کلیک روی پیوند “ایجاد حساب جدید”، انجام بدین.

به همین ترتیب، اگه می خواین یه سایت جدید رو در حساب گوگل آنالیتیکس فعلی خود اضافه کنین، می تونین این کار رو با رفتن به منوی مدیریت خود، کلیک روی کشویی در زیر ستون Property و کلیک روی لینک “جدید” بسازین.

بعد شما می تونین از راه تموم مراحل فوق ادامه بدین.

وقتی که گوگل بررسی رو در وب سایتای خود نصب کردین، اهداف خود رو تنظیم کرده و سایتای جستجو رو راه اندازی کردین، باید حدود ۲۴ ساعت صبر کنین تا ثبت داده ها شروع شه. بعد شما قادر به مشاهده اطلاعات مورد نظرتون هستین.

  1. مشاهده داده های گوگل آنالیتیکس

وقتی که شما شروع به دریافت اطلاعات Google Analytics می کنین، می تونین از ترافیک سایت تون باخبر شید. هر بار که به گوگل آنالیتیکس وارد میشین، به گزارشی خلاصه از مخاطبین تون منتقل میشین. متناوباً، اگه شما بیشتر از یه سایت داشته باشین، به فهرست سایت هاتون واسه انتخاب فرستاده میشین و بعد به گزارشی خلاصه از مخاطبین تون منتقل میشین. این یکی از ۵۰ گزارشیه که در Google Analytics در دسترس شما قرار داره. هم اینکه می تونین با کلیک روی لینک گزارش در بالای صفحه، به این گزارشها دسترسی پیدا کنین.

  1. ویژگی گزارش استاندارد

بیشتر گزارشای استاندارد در گوگل آنالیتیکس مثل این میشه. در بالا سمت چپ، می تونین روی پیکان کشویی در کنار سایت خود کلیک کنین تا در همه حسابهای Google Analytics به سایتای جور واجور وصل شید. یا می تونین روی لینک اصلی در بالای صفحه کلیک کنین.

همونجوریکه می بینین در گزارش، بالا سمت راست صفحه، می تونین روی تاریخا کلیک کنین تا محدوده تاریخی رو که مشاهده می کنین تغییر بدین. هم اینکه می تونین واسه مقایسه داده های خود از یه محدوده تاریخی (مثلاً این ماه) تا محدوده تاریخ قبلی (مثلاً ماه گذشته) از راه جعبه مقایسه، دست به کار شین، تا داده مورد نظرتون رو ببینین.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر می تونین در جاهای جور واجور در گزارشهای گوگل آنالتیکس خود هاور کنین(موس رو به روی اون ببرین). مثلا، در مرورگر مخاطبین، با حرکت ماوس روی خط منحنی، آمار تعداد جلسات(دفعات بازدید) رو واسه یه روز خاص به شما نشون میده. با حرکت ماوس روی معیارهای زیر نمودار، به شما نشون می ده که هر آیتم به چه معنا هستش.

در زیر معیارهای اصلی، شما گزارشایی رو می بینین که می تونین با تغییر اونا ببینین که ده زبون برتر ، کشورها، شهرها، مرورگرها، سیستم عاملا، سرویس دهندگان و رزولوشنای صفحه نمایش بازدید کنندگان وبسایتتان کدوم هستن.

شما می تونین روی لینک “گزارش کامل” واسه هر آیتمی کلیک کنین تا گزارش کامل رو ببینین. یا می تونین روی هر کدوم از ۱۰ لینک برتر کلیک کنین تا جزئیات بیشتری ببینین. مثلا، کلیک کردن روی ابران در قسمت کشورها، شما رو به گزارش موقعیت مکانی کامل میبره- با متمرکز بر بازدید کنندگان ابران.

در این دیدگاه، می تونین روی هر منطقه کلیک کنین تا تعداد بازدیدکنندگان از اون منطقه مشاهده شه. شما می تونین به پایین صفحه برید و روی نام هر ستون توقف کنین تا اطلاعات بیشتری در مورد هر کدوم از پارامترها به دست بیارین.

  1. شکلای جور واجور گزارشای گوگل آنالتیکس Google Analytics

در بحث  گزارشا، اینجا خلاصه ای سریع از اون چیزی که شما در هر بخش از گزارش Google Analytics ، در نوار بغل دستی سمت چپ پیدا می کنین، رو تقدیمتان می کنیم.

همه چیز در (پرانتز) یه گزارش خاص یا یه سری از گزارشا در بخشای زیره که می تونین به اون مراجعه کنین.

گزارش مخاطبان(Audience)

این گزارش به شما هر اون چیزی رو که می خواین در مورد بازدید کنندگان خود بدونین، به شما نشون میده. در اونا، گزارشای دقیقی دریافت می کنین؛مثلا در مورد سن و جنسیت بازدید کنندگان (Demographics)، منافع عمومی اونا (Interests)، موقعیت اونا (Geo> Location) و زبانی که اونا صحبت می کنن (Geo> Language)، اینکه چقدر از سایت شما (Behavior) بازدید می کنن و از تکنولوژیایی که واسه مشاهده سایت شما (Technology and Mobile) استفاده می کنن.

گزارشای بازدهی(Acquisition)

این گزارشا، به شما چیزی که رو که می خواین در مورد اینکه که چی بازدیدکنندگان رو به سایت شما هدایت می کنه (All Traffic)، بدونین، نمایش میده. شما ترافیک خود رو با دسته بندیای اصلی (All Traffic > Channels) و منابع خاص (All Traffic> Source / Medium) مشاهده می کنین.

شما می تونین ، اطلاعات کاملی در مورد ترافیکی که از تبلیغات فیسبوک و یا تبلیغات توییتر یا بقیه شبکه های اجتماعی (Social) هدایت می شن دریافت کنین. شمام اینکه می تونین گوگل بررسی رو به AdWords وصل کنین تا اطلاعات بیشتری در مورد کمپینای کلیکی تبلیغات در گوگل بدست بیارین و یا اونو به Google Webmaster Tools (Console Search) تا اطلاعات بیشتر در مورد ترافیک جستجو (SEO) به دست بیارین.

گزارشای رفتاری(Behavior)

این گزارشا به شما چیزی که رو که می خواین در مورد محتوای خود بدونین، میگه. مخصوصا، بهترین صفحات در سایت شما (Site Content > All Pages)، بهترین صفحات ورودی در سایت شما (Site Content > Landing Pages) و بهترین صفحات خروجی در سایت شما (Site Content > Exit Pages).

اگه جستجوی سایت رو راه اندازی کنین، می تونین ببینین که چه اصطلاحاتی جستجو شدن (Site Search > Search Terms) و چه صفحاتی مورد جستجو قرار گرفتن(Site Search > Pages)

  1. فروش(Conversions)

اگه اهداف رو در گوگل آنالتیکس تنظیم کنین، می تونین ببینین که سایت شما چه مقدار فروش داشته (Goals> Overview) و این فروشا از راه چه URLایی که اتفاق افتاده (Goals > Goal URLs). شمام اینکه می تونین راهی رو که بازدیدکنندگان واسه تکمیل فروش انجام دادن رو ببینین (Goals > Reverse Goal Path).

در مورد اهداف و فروشا، از راه جداول گزارشای Google Analytics ،داده های خاصی از هر فروش رو ببینین. مثلا، شما می تونین تعداد فروشایی که بازدیدکنندگان از تهران انجام دادن رو در گزارش موقعیت مکانی « Audience > Geo» ببینین. شما می تونین تعداد فروشای انجام شده به وسیله بازدید کنندگان از راه فیسبوک رو در گزارشای شرکت Acquisition> All Traffic> Source / Medium ببینین.

  1. میانبرها و ایمیلا

در حالی که شما به هر گزارشی در گوگل آنالتیکس نیاز ندارین، باید همه اونا رو کشف کنین تا ببینن که چی رو ارائه میدن. وقتی که مواردی رو پیدا می کنین که می خواید چند بار بازدید کنین ، از لینک میانبر در بالای گزارش استفاده کنین تا اونا به میانبرها در نوار بغل دستی سمت چپ ،واسه دسترسی سریعتر اضافه شن.

یا با به کار گیری دکمه ایمیل، اونا به طور منظم به شما (یا بقیه در تیم تون) ایمیل می شن.

اگه تصمیم به فرستادن ایمیل به شخص دیگری در خارج از سازمان خود داشته باشین، با رفتن به منوی مدیریت خود و کلیک روی جعبه ایمیلای برنامه ریزی شده در زیر ستون مشاهده، به طور منظم ایمیل هاتون رو چک کنین تا اطمینان انجام بشه که فقط آدمایی که با شرکت شما کار می کنن اطلاعات شما رو دریافت می کنن.

برنامه ریزی