فهرست بستن

احتمال مرگ جنین با رژیم پرچرب در بارداری | تغذیه سالم


خطر مرگ جنین در مادران بارداری که رژیم غذایی پر چربی مصرف می کنن، زیاد می شه. رژیم غذایی پرچربی موجب کاهش جریان خون از بدن مادر به جفت، افزایش احتمال چاقی در نوزاد و دیابتی شدن نوزاد در آینده می شه.


رژیم غذایی پُرچربی موجب کاهش جریان خون از بدن مادر به جفت می شه، اندامی که مسئول تغذیه جنینه و از خون مادر منابع لازم خصوصاً اکسیژن رو به جنین منتقل می کنه.

پژوهشگرانی که مبادرت به انجام این طرح تحقیقاتی کردن عقیده دارن که تا قبل از این، دلیل رابطه رژیِم غذایی پرچربی و مرگ جنین مشخص نبود ولی با مطالعاتی که روی نژاد خاصی از میمونا انجام شد کارکرد این تاثیر کشف شد. جفت این حیوان شباهت بسیاری با جفت آدم داره. یافته های این تحقیقات نشون داد رژیم مادر در دوران بارداری تاثیر عمیقی بر رشد و تکامل جفت و جنین داره.

دکتر آنتونیو فرز، دکتر زنان و مسئول این پروژه، در این مورد عقیده داره که رژیِم غذایی پر چربی و دارای کالری بالا، جریان خون مادر رو به جفت کم می کنه.

مطالعاتی که در گذشته انجام شده بود نشون دهنده این بود که بیشتر مشکلات بارداری مانند نبود رشد مناسب جنین، فشار بارداری یا پره اکلامسی، تولد نوزاد نارس و مرگ جنین در شکم مادر، همه طوری به وجود اومده به وسیله مشکلات جفته. هم اینکه چاقی مادر در دوران بارداری با التهاب جفت و مشکل عملکردی جفت و احتمال مرگ جنین در ارتباطه.

چاقی در بارداری واسه خود مادر هم خطر آفرینه. زنائی که در دوران

بارداری خود بسیار چاق هستن به مراتب بیشتر از بقیه در برابر دچار شدن به

مشکلات دوران بارداری هستن

با این فرضیات محققان به بررسی ۲۴ میمون باردار پرداختن و بعضی از اونا رو با رژیم غذایی پر چربی(۳۲ درصد) و بعضی رو با رژیم غذایی کم چربی(۱۴ درصد) تغذیه کردن. یافته های مطالعه نشون داد جریان خون از دیواره رحم به جفت در میمونایی که رژیم غذایی شون چربی بیشتری داشت، ۳۸ تا ۵۶ درصد کمتر از ممیمونای دیگه بود و التهاب جفت در این میمونا بیشتر از گروه دیگه بود.

یافته های این تحقیقات نشون دهنده اهمیت ترکیب رژیم غذایی در زنان بارداره. رژیم غذایی پر چربی در بارداری باعث تغییراتی در مغز جنین می شه و همین موضوع منتهی به پرخوری و چاقی در اول زندگی اون می شه.

آزمایشات نشون میده که مغز نوزادانی که مادران شون در دوران بارداری رژیم غذایی پر چربی مصرف کردن، دارای سلولای مخصوصیه که یه جور پروتئین محرک تولید می کنه. این یافته می تونه دلیل افزایش سرعت چاقی رو از همون اوایل زندگی توجیه کنه.

مصرف غذاهای پرچرب موقع بارداری دلیل می شه  نوزاد در آینده در خطر دچار شدن به دیابت قرار گیرد، حتی اگه مادر چاق یا دیابتی نباشه مصرف مواد غذایی پرچربی قبل از زایمون دلیل تغییراتی در بیان ژن در سلولای کبدی جنین می شه این تغییرات دلیل می شه کبد بیشتر به تولید قند بپردازه و این موضوع دلیل ایجاد مقاومت به انسولین و بروز دیابت می شه.

رژیمای غذایی غربی شامل ۴۵ درصد چربیه. در سالای گذشته،

رژیم غذایی بیشتر کشورها به سمت مصرف غذاهای پرکالری، پرچربی و غذاهایی که در کافه تریاها سرو می شه جهت یافته و مهم تر از همه علاقه به مصرف فراوون فست فود ها زیاد شده.

چاقی در بارداری واسه خود مادر هم خطر آفرینه. زنائی که در دوران بارداری خود بسیار چاق هستن به مراتب بیشتر از بقیه در برابر دچار شدن به مشکلات دوران بارداری هستن.

رژیم غذایی پر چربی در بارداری باعث تغییراتی در مغز جنین می شه و همین موضوع منتهی به پرخوری و چاقی در اول زندگی اون می شه

احتمال بروز مسمویت حاملگی، تولد فرزندان مرده و نیاز به عمل جراحی سزارین و گسترش بیماریای دوران نوزادی در مادران بارداری که شاخص توده بدنی(Body Mass Index) یا BMI در اونا زیادتر از اندازه طبیعیه، به گونه زیادی در مقایسه با بقیه زیاد می شه.

پیشنهادای تغذیه ای که واسه سلامت مادر و نوزاد بسیار مهم و ارزشمنده:

زنان باردار باید دارای تغذیه ای متعادل با چربیای اشباع کم باشن. چربیای اشباع بیشترً در گوشتای چرب، فست فودها، شیرینیا و دسرها یافت می شن. البته مادران باردار به مقادیر مناسبی از چربیای لازم مثل اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ نیاز دارن که واسه رشد مغز نوزاد و سلامت دستگاه عصبی از اهمیت زیادی برخورداره.

ماهیای آب سرد که جیوه کمتری دارن، دانه و روغن دانه کتون، لوبیای سویا، روغن ماهی Cod، گردو و کدوی زمستانه منابع بسیار خوبی واسه اسیدهای چرب امگا ۳ هستن.

تخم مرغ، روغن ذرت، نونای جفت و جور شده از غلات کامل، مرغ و دانه و روغن آفتابگردان غنی از اسیدهای چرب امگا ۶ هستن.

به کار گیری این منابع غذایی و حذف چربیای اشباع بهترین تغذیه نه فقط واسه مادران باردار بلکه واسه کل مردم س.

عاتکه موسوی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

 


منبع : tebyan.net

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *