فهرست بستن

احساس ترش و خشم از اضافه وزن | ورزش

احساس ترش و خشم از اضافه وزن

سوال:

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ در دوره هایی از زندگی ام چون واقعا از خوردن خوشم نمی اومد، هیچ چیزی نمی خوردم. بعد از یه مدت ۵ تا ۸ کیلو هم کم می کردم اما میفهمیدم تا زمستون فرا می رسه این وزن رو دوباره اضافه می کنم. واقعا ناراحت می شدم و در کنار اضافه شدن وزن ناراحتی معده هم می گرفتم. درست مانند منفجر شدن بود. ترسیده بودم و نمی دونستم چیکار باید بکنم. می تونین به من بگید واقا به چه دلیل این اتفاق برام میفته؟ بدنم توان کشیدن این همه وزن اضافی رو نداره. تقریبا هر روز پیلاتس کار می کنم اما نتیجه محسوسی دریافت نکردم.

جواب:

اجازه بدین در اول بگم اگه در معده احساس درد می کنین، بهتره هرچه سریع تر با یه دکتر در این باره مشورت کنین. ممکنه مشکل جسمی داشته باشین که نیاز به معاینه داره. با فرض اینکه از نظر پزشکی سالم هستین، بیایید بررسی کنیم که دلیل این نوسانات در وزن شما چیه.

زمستون

تموم چیزها در طبیعت روندی چرخشی رو طی می کنن، از تغییرات آب و هوایی گرفته تا تغییرات طول سال. در بهار و تابستون طبیعت در تکاپوی فعالیته. گیاهان در حال رشد هستن، برگ درختان جوونه میزنن و حیوانات هم فعال تر هستن. بر خلاف این دو فصل، پاییز و زمستانه که همه چیز رو به کندی میره. درختان و گیاهان رشد خاصی نمی کنن، حیوانات کمتر حرکت می کنن و پستانداران هم تمایل به افزایش ذخیره چربی پیدا می کنن. چون ما آدما هم از پستانداران هستیم، پس علاقه داریم که همین روند رو در ماه های سرد سال طی کنیم. در آب و هوای سرد یکی از عملکردهای لازم واسه حفظ زندگی همین کاره. البته زمستون داریم تا زمستون! کسائی که ماه های سرد و طولانی زمستون رو به طور کامل تجربه کردن می دونن اضافه شدن وزن در این ماه ها ممکنه پیشگیری ناپذیر باشه. اما بازم میشه با اضافه کردن فعالیتای بدنی درون خونه و برنامه ای مناسب، جلوی این چرخه رو گرفت.

اضطراب

در این قسمت که مربوط به اضطرابه می خوام استرس و افسردگی رو هم اضافه کنم چون همه اینا بسیار به همدیگه نزدیک هستن. به این موضوع اشاره کردم چون در سوال گفته شده بود به خاطر اینکه از غذا بدتون میاد، غذا خوردن رو کم کردین و به خود گرسنگی می دید و هم اینکه اشاره شده بود ناراحت هستین و حس می کنین در حال منفجر شدن هستین. از نظر من این جملات نشون دهنده اضطراب هستن. با اینکه روانشناس نیستم اما تجربه بالایی در روبرو شدن با اینجور احساساتی دارم. خوردن، یکی از شایع ترین راه ها واسه کاهش احساس بد اضطرابه. وقتی وزن اضافه می کنیم ناراحت میشیم پس غذا می خوریم تا ناراحتی مون کم شه بعد دوباره وزن اضافه می کنیم و … این چرخه همینطور ادامه پیدا می کنه. حالا بیایید این حس رو با زمستون سرد و تاریک ترکیب کنین تا ببینین چه طوفانی به پا می شه.

عادتا

شکی نیس که در موقعیت سختی قرار دارین، اما مطمئنا می تونین از اون عبور کنین. دو عادت هست که می تونین با انجام اونا تاثیر بسیاری روی احساس روزانه تون بذارین. اگه بتونین نوع احساس خود رو تغییر بدین باقی موارد هم به دنبالش میان. اولین کارتون در روز، این باشه که حرکت و فعالیت داشته باشین تا دیگه احساسات بد نتونن ریشه بگیرن و روزتون رو خراب کنن. انجام یه ورزش هوازی مناسب در اول صبح باعث می شه مابقی روز هم احساسی فوق العاده داشته باشین. تلاش کنین اولین کاری که صبح می کنین، ۲۰ تا نیم ساعت ورزش باشه. این کار تنها باعث افزایش سوخت و ساز بدنتون واسه باقی روز نمی شه بلکه حس پیروزی و تکمیل یه کار رو به شما میده. حتی می تونین بعد از ورزش هوازی خود پیلاتس رو اضافه کنین یا اونو واسه وقتی دیگه از روز بذارین. عادت دوم، نگه داشتن دفترچه غذاییه. تموم چیزایی که وارد بدنتون می کنین رو در این دفترچه بنویسین. بهترین کار واسه انجام این کار، نوشتنش در حال خوردن همون غذا هستش. این کار باعث می شه در طول روز متوجه سالم غذا خوردن باشین و روی چیزای مثبت تمرکز کنین. هم اینکه تلاش کنین وعده های غذایی رو کوچیک و پر از مواد مغذی حاصل از میوه ها، سبزیجات و پروتئینای بدون چربی کنین.

اگه در عجبید که به چه دلیل وزن اضافه می کنین پیشنهاد می کنم به مدت دو هفته از چیزی که می خورید لیستی جفت و جور کنین تا ببینین، ندونسته چه کالریایی رو وارد برنامه غذایی خود می کنین.

.

منبع : alamto.com

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *