فهرست بستن

احساس خستگی در دوران حاملگی | طب ایرانی

بیشترین چیزی که خیلی از زنان از اوایل دوران حاملگی خود به یاد دارن احساس دائمی خستگیه. حاملگی فشار مضاعفی بر بدن وارد کرده و می تونه با خستگی بسیار همراه باشه. حتی زنان شب زنده دار هم ممکنه از فرط خستگی بیشتر از ساعت ۸ شب نتونن بیدار باشن.

این خستگی به وجود اومده به وسیله تغییرات بدن مخصوصا تغییرات هورمونی به دلیل حاملگیه. بد خوابی شبونه مخصوصا اگه خانوم حامله مجبور باشه چند بار واسه ادرار کردن بیدار شه، خیلی غیر شایع نیس. تهوع و استفراغ هم می تونه مزید بر دلیل باشه. و در آخرً اینکه خانوم حامله ممکنه در مورد حاملگی، دپرس و یا مضطرب باشه و نتونه خوب بخوابه. اگه فعالیت روزانه هم زیاد باشه هم خستگی بیشتر هستش.

خستگی تا چه موقعی از حاملگی هست؟

این زمان در افراد جور واجور فرق داره ولی کلا معمولاً تا سه ماهه دوم حاملگی ادامه پیدا میکنه. البته متأسفانه این وضعیت در حدود ماه هفتم دوبارهً تکرار می شه. در اون زمان زن حامله بار سنگینی رو با خود حمل می کنه و ممکنه به دلایل زیاد از جمله کمردرد، سوزش سر دل، گرفتگی عضلات پا ، حرکات جنین و مخصوصا تکرر ادرار نتونه در طول شب خوب بخوابه.

اگه چند هفته از سه ماهه دوم حاملگی بگذره و هنوز احساس خستگی وجود داشته باشه بهتره با دکتر خود مشورت کنین. بعضی زنان در تموم طول دوران حاملگی احساس خستگی دارن ولی واسه مطمئن شدن از اینکه مشکل دیگری وجود نداره بهتره حتماً با دکتر خود مشورت کنن.

واسه کنار اومدن با خستگی دوران حاملگی چیکار باید کرد؟

به هشدارهایی که بدنتون میده توجه کنین. واسه شروع تلاش کنین زودتر بخوابین و در طول شب خواب کافی داشته باشین (دست کم ۹ تا ۱۰ ساعت، البته اگه بتونین بخوابین). هم اینکه تلاش کنین در طول روز هم چرتی بزنین. اگه سر کار می رید یه چرت ۱۵ دقیقه ای هم خیلی کمک کننده س. حتی اگه در محل کارتون امکان دراز کشیدن (مثلاً در نمازخانه) هم نیس سرتون رو روی میز بذارین و استراحت کنین. حتی می تونین اگه ماشین دارین صندلی اونو خوابانده و داخل ماشین استراحت کوتاهی بکنین.

تلاش کنین برنامه هاتون رو تنظیم کنین. اگه امکان داشته باشه تلاش کنین از تعهدات کاری تون کم کنین و کاراتون رو واسه آخر هفته به خونه ببرین. بدین صورت شاید بتونین یکی دو ساعت زودتر به خونه برید. اگه می تونین یه روز وسط هفته رو هم مرخصی (استحقاقی و یا اگه حالتون خوب نیس استعلاجی) بگیرین. اگه خونه دار هستین بعضی وقتا استراحتی به خود بدین و نگهداری کودکان دیگرتون رو به کس دیگه ای بسپرید تا بتونین استراحت کنین.

مطمئن شید تغذیه تون درسته. بدن شما به ۳۰۰ کالری اضافه در روز نیاز داره که نباید از مواد غذایی مثل چیپس و شکلات تأمین شه. یه رژیم غذایی سالم از سبزیجات، میوه جات ، غلات (با سبوس)، شیر کم چربی و گوشت بدون چربی و لخم می تونه انرژی زا باشه. در مقابل، هله هوله در واقع انرژی شما رو تحلیل می بره. تنقلات مناسب تو یه رژیم غذایی سالم شامل میوه و ماسته. هم اینکه تلاش کنین کافئین کمتری استفاده کنین (اگه قهوه خور هستین کمتر بخورین) و آب هم زیاد بخورین.

هر روز کمی ورزش سبک کنین. ممکنه حس کنین امکان نداره که توانی واسه ورزش کردن داشته باشین با این حال تلاش خود رو بکنین. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که یه ورزش سبک مثل پیاده روی کوتاه می تونه حالتون رو بهتر کنه. تلاش کنین در طول روز چندین بار حرکات کششی و تنفس عمیق انجام بدین.

منبع تبیان

جمع آوری سلامت اکاایران

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *