فهرست بستن

بازاریابی ایمیلی و هر آنچه برای کسب درآمد از طریق آن باید بدانید

چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ ۰ نظر ۱,۰۷۰ بازدید

در این نوشته درباره یکی از راه های موثر بازاریابی اینترنتی یعنی ایمیل مارکتینگ می خونید و می بینین که چیجوری می تونین از اون به نفع کار و کاسبی خود بهره ببرین.

بازاریابی ایمیلی یا همون ایمیل مارکتینگ از سالیان پیش به عنوان یکی از اصلی ترین روشای تبلیغات و بازاریابی استفاده کرده می شه و در چند سال گذشته هم تغییرات کوچیکی در چگونگی اجرای اون به وجود اومده. واقعا، اصول و مبنای اجرای این سبک از بازاریابی ثابته، اما بعضی از شرکتای فعال در این بخش تلاش می کنن که تغییراتی به وجود بیارن تا بتونن توجه مخاطبان خود رو جلب کرده و اول اونا رو به بازدید کننده و در آخر به مشتری تبدیل کنن. در این مطلب عزممونو جزم کردیم که بازاریابی ایمیلی رو به طور کامل معرفی کنیم و در همه بخشای مربوط به اون سرک بکشیم تا شمام با پتانسیل این روش آشنا باشین و در صورت ضرورت واسه معرفی کسب وکار خود ازش استفاده کنین.

بازاریابی ایمیلی چیه؟

بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) به روش ها و روشی می گن که از راه ایمیل واسه جذب ترافیک و بازدید کننده استفاده کرده می شه. واقعا، این روش بازاریابی به عنوان روش بازاریابی مستقیم شناخته می شه که در جریان اون مستقیما از مخاطب خود می خوایم که از کسب وکار ما بازدید کرده و از محصول و خدمات ما دیدن کنه. نکته مهم در مورد به کار گیری ایمیل مارکتینگ در اینه که هیچ واسطه ای در این روش وجود نداره و ما مستقیما با بازدید کننده ها یا مخاطبان خود در رابطه هستیم. پس چگونگی انجام بازاریابی در این روش خیلی مهمه و نیاز به رفتارها و برنامه های هدف دار داره.

کلیاتی در مورد ایمیل مارکتینگ

چند مورد از سوالاتی که در مورد بازاریابی ایمیلی هست اینه که:

  • چگونگی انجام اون به چه صورته؟
  •   همه می تونن از این وسیله استفاده کنن؟
  •   روش خاصی واسه بهره بردن از این وسیله هست؟
  • اندازه برگشت سرمایه (ROI) در روشای پولی مناسبه؟

جواب دادن به هر کدوم از این سؤالات، نیاز به بررسیای دقیق و جزئی داره.

بیشتر بدونین: ۲۰ راه واسه پیشرفت ایمیل مارکتینگای موفق

ایمیل مارکتینگ چیجوری انجام می شه؟

در مورد چگونگی انجام کار، لازمه که فرد با فرستادن ایمیل از راه پنلای جور واجور آشنایی داشته باشن. معروف ترین پنلای فرستادن پیام الکترونیکی در دنیا، پنلای یاهو با عنوان ایمیل و پنل گوگل به عنوان جیمیله. به کار گیری هر دو وسیله مثل همه و تقریباً همه گزینه ها در اونا یه جوره. در واقع، در این پنلا، نشانی ایمیل شخصی گیرنده وارد می شه، متن تبلیغات هم نوشته شده و به عنوان یه اس ام اس یا پیام الکترونیکی رایگان واسه مخاطب فرستاده میشه.

 این روش در مورد فرستادن ایمیلای تکی استفاده کرده می شه. روشای مختلفی در مورد فرستادن ایمیل انبوه هم هست که با همدیگه متفاوت هستن. کلا، بازاریابی ایمیلی رو می تونیم فرستادن ایمیلای تبلیغاتی با به کار گیری این پنلا به تعداد خیلی از مخاطبان واسه جلب توجه اونا تعریف کرد. البته روشای دیگری هم هست که در ادامه بیشتر به اونا می پردازیم.

همه می تونن از این وسیله استفاده کنن؟

جواب به این سؤال مثبته. بله! شک نداشته باشینً همه می تونن از این وسیله واسه معرفی کسب وکار خود استفاده کنن. البته، توانایی انجام کار با یه وسیله، با تسلط و مهارت در کار با اون، فرق داره و واقعا در بازاریابی ایمیلی، مسئله تسلط و مهارت اهمیت بیشتری داره و فرد باید بدونه که به طور دقیق از چه روشی و به چه صورتی استفاده کنه. یه بازاریاب حرفه ای، هم می دونه که چیجوری از پنلای فرستادن ایمیل انبوه استفاده کنه و هم می دونه که چیجوری روش بازاریابی خود رو پیاده کنه.

  روش خاصی واسه بهره بردن از این وسیله هست؟

جواب به این سؤال هم نیاز به یه بحث تخصصی و حرفه ای داره که در بخش این مقاله نیس. اما، در کل، فرستادن ایمیل ممکنه به صورت تکی یا به صورت ارسال انبوه باشه. در ارسال تکی، کاربرد تعداد مشخصی نشانی ایمیل مربوط به یه حرفه یا یه کسب وکار خاص رو پیدا می کنه (مثلا، نشانی ایمیلا رو از اتحادیه مربوط به همون کسب وکار جفت و جور کنه!)، و به صورت شخصی مبادرت به فرستادن ایمیلای تبلیغاتی کنه.

در روش دوم، پنلای فرستادن ایمیل انبوه در اختیار تیمای تبلیغاتی قرار میگیره و اونا با در نظر گرفتن اطلاعات به دست اومده، ایمیلای خود رو ارسال می کنن. در روش فرستادن ایمیل انبوه مسئله انتخاب پذیری و انتخاب مهم نیس و ممکنه ایمیلای تبلیغاتی به هر فردی در هر بخش ای ارسال شه. در این روش، معمولاً فرستادن ایمیل به صورت تصادفیه و نباید توقع داشته باشیم که اندازه باز شدن ایمیلا بالا باشه.

اندازه برگشت سرمایه (ROI) در روشای پولی مناسبه؟

باید این حقیقت رو قبول کنیم که جواب ما به این سؤال ممکنه باعث تعجب شما شه و حتی بعضی از افراد نسبت به این جواب انتقاد داشته باشن. اما یادتون باشه که، بازاریابی ایمیلی موفق به وسیله کسائی انجام می شه که اندازه بازدید و اندازه باز شدن ایمیل اونا بالاست و می دونن که مخاطب اونا به دنبال چه هستن. طبق بررسیای انجام شده در گروه eMarketer study، اندازه برگشت سرمایه در ایمیل مارکتینگ عددی بسیار خیره کننده و قابل توجه هستش.

واسه درک این اندازه از برگشت سرمایه، عزممونو جزم کردیم که بررسیای خود رو از راه مقایسه روش ایمیلی با بقیه روش ها انجام بدیم. در این بررسی، بازاریابی ایمیلی با روشای دیگری مانند به کار گیری کاتالوگ، به کار گیری سئو و بهینه سازی سایت، به کار گیری گوگل ادوردز و تبلیغات کلیکی و هم اینکه تبلیغات بنری مقایسه شده. همونطور که در تصویر زیر می ببینن، اندازه برگشت سرمایه در روش ایمیل مارکتینگ به ازای هر دلار، نزدیک به ۴۰ دلاره که آماری قابل توجه و خیره کننده حساب می شه. (منبع: Neil Patel)

سئو

شکلای جور واجور ایمیل در بازاریابی ایمیلی

با یه جستجوی اینترنتی ساده خیلی راحت می تونین وبسایتا و منابع مختلفی پیدا کنین که هر کدوم از اونا شکلای جور واجور بازاریابی ایمیلی رو به شکلی خاص معرفی می کنن. بعضی از اونا یه فهرست ۱۲ موردی و بعضی هم فهرستای ۱۶ موردی واسه شکلای جور واجور اون، ارائه دادن که بیشتر اونا مواردی تکراری و حاشیه ای هستن. با در نظر گرفتن سابقه قبلی و هم اینکه تجربه خود در مورد ایمیل مارکتینگ، نوعای جورواجور این روش ها رو در ۶ گروه قرار دادیم:

  • ایمیلای خبری یا خبرنامها (Email Newsletters): این ایمیلا به صورت اخبار کوتاه و شامل پیامای تبلیغاتی از هستن که شرکتا واسه مخاطبان خود ارسال می کنن و از این روش رابطه خود رو با اونا حفظ می کنن.
  • ایمیلای تبلیغاتی یا اسپانسری (Sponsorship Emails): این نوع ایمیل بیشتر واسه شرکتایی کاربرد داره که هنوز جامعه هدف خود رو تشکیل نداده و به دنبال جذب بازدید کننده و مشتری بیشتر هستن. در این ایمیلا اطلاعاتی درباره خصوصیات شرکت، اجناس و خدمات اون ارائه می شه تا از این روش بازدیدکنندگان بیشتری واسه کسب وکار خود جذب کنن.
  • ایمیلای اختصاصی (Dedicated Emails): می تونیم اسم ایمیلای خاص هم واسه اونا به کار ببریم و در مورد ایمیلای هستن که به طور خاص درباره یه موضوع خاص یا یه هدف خاص واسه کاربران ارسال می شن. مثلاً ممکنه، یه شرکت از راه ایمیل اختصاصی به مشترکین خود در مورد تخفیفای ماهانه یا هرساله اطلاع دهد.
  • ایمیلای Digest: این ایمیلا تقریباً مثل ایمیلای خبری هستن، اما کلا اطلاعاتی در مورد فعالیتا و خدمات شرکتا ارائه میدن که در زمانای گذشته انجام گرفته و در ماه های پیش رو هم قراره انجام بگیره. در واقع، این ایمیلا باعث می شه که کاربران در جریان فعالیت شرکتا قرار گیرد.
  • ایمیلای تبادلی (Transnational Email): این نوع ایمیلا به رد و بدل کردن اطلاعات بین شرکتا و کاربران اختصاص پیدا می کنن. مثلا، وقتی که شما به عنوان مشترک یه خبرنامه ثبت نام می کنین، یا فرم عضویت یه سایت رو پر می کنین، این ایمیلای تبادلی هستن که به شما در مورد ثبت نام و چگونگی ادامه اون اطلاع میدن. بعضی از وب سایتا، ایمیلای خوش آمدگویی رو به صورت جدا از هم دسته بندی می کنن، این در حالیه که اونا هم در بین ایمیلای تبادلی قرار می گیرن.
  • ایمیلای پرورش مخاطب (Lead Nurturing Emails): این روش از بازاریابی ایمیلی رو میشه قدم بعدی به کار گیری ایمیلای تبلیغاتی یا اسپانسری در نظر گرفت. در واقع، شما در مرحله قبل بازدیدکننده و ترافیک مورد نظر خود رو جذب کردین و الان این کاربران به عنوان مشترک سایت شما شناخته می شه. در این مرحله، شما به سراغ ایمیلای پرورش مخاطب خواهید رفت و تلاش می کنین پیشنهادهایی واسه اونا مطرح کنین که شرایط واسه تبدیل اونا به مشتری جفت و جور شه.

بیشتر بدونین: ۶ نکته مهم در ایمیل مارکتینگ حرفه ای

ایمیل اسپم چیه و چه مشکلاتی بوجود میاره؟

ایمیل اسپم یا همون هرزنامه الکترونیکی (Email spam) پدیده ای آزاردهنده و خطرناکه که می تونه عاقبتای زیادی داشته باشه. همونطور که در بند قبلی گفته شد، ایمیلای استفاده شده در بازاریابی ایمیلی در دسته مختلفی قرار می گیرن. اما، بعضی وقتا با بعضی از ایمیلا و اسمای الکترونیکی مواجه میشیم که در هیچ کدوم از دسته زیر نیستن و منشأ نامشخصی دارن. تعریفی که سرویسای ارائه دهنده ایمیل از ایمیلای اسپم دارن، به نامهایی می گن که از طرف گیرنده مجوزی واسه دریافت این ایمیلا صادر نشده.

به کار گیری ایمیلای اسپم در دهه گذشته با محبوبیت بالایی مواجه شده و امروزه می بینیم که بیشتر کاربران با به کار گیری رباتای هوشمند مبادرت به فرستادن ایمیل می کنن. این ایمیلا ممکنه شامل ویروسا و بقیه فایلای خطرناک هم باشن که به اطلاعات ما روی کامپیوتر یا هر سیستم هوشمند دیگری آسیب بزنن.

اما چند مورد از مشکلاتی که به وسیله ایمیلای اسپم ایجاد می شه به صورت زیر هستن:

مشکلات

  • این ایمیلا در آسونترین حالت باعث مصرف پهنای باند و زمان شما می شه؛
  •  شما مجبورین که زمان زیادی واسه حذف پیامای ناخواسته و تبلیغاتی صرف کنن که واسه مدیران مشکل سازه؛
  • این اسپم ها به عنوان یه وسیله واسه انتقال ویروسای الکترونیکی و آلودگیای داغون کننده هستن؛
  • ایمیلای اسپم فقط شامل ایمیلای تبلیغاتی نیستن و ممکنه فقطً واسه آسیب زدن به سیستم طراحی شده باشن؛
  • ایمیلای اسپم همیشه ایمیلای انبوه نیستن، بلکه ممکنه فقطً واسه یه سیستم و واسه یه شخص طراحی شده باشن.

  راه حلی واسه مقابله با فرستادن ایمیلای اسپم هست؟

راه حل

جواب کوتاه، بله!

 واسه مقابله با فرستادن ایمیلای اسپم به صورت انبوه و به صورت تکی دو راه حل کلی هست:

  • راه حل اول، به کار گیری فیلتر در سرور دریافت و فرستادن ایمیل: در این روش شما می تونین تغییراتی در تنظیمات سیستم ارسال و دریافت ایمیل خود یا حتی در پنلای ارسال و دریافت ایمیل به وجود بیارین و از اونا بخواین که دسته مشخصی از ایمیلا با وضعیت ارسال کننده نامشخص رو، فیلتر کنن. در این صورت، شما تنها ایمیلایی رو دریافت می کنین که مجوز اونو به سرور داده باشین.
  •  راه حل دوم، به کار گیری فیلترهای اضافی قبل از ورود ایمیل به صفحه اصلی: بعضی از شرکتا مبادرت به تولید فیلترها و نرم افزارهایی کردن که شما می تونین اونا رو به صورت افزونه به سرور ایمیل خود اضافه کنین و به مانند یه سیستم حفاظتی عمل می کنن. در این روش، ایمیلاتون تو یه قرنطینه قرار می گیرن و شما می تونین قبل از ورود اونا به سرور، بررسیای مختلفی روی اونا انجام بدین و در آخر مجوز ورود اونا رو به پنل اصلی خود بدین. این فیلترها نسخه ایرونی ندارن و  یکی از نسخه های خارجی اوناس.

امتیازات بازاریابی ایمیلی

قبل اینکه بخوایم نکته ای یا موردی درباره امتیازات بازاریابی ایمیلی عنوان کنیم، سابقه ایمیل و تمایل شرکتای دیگه به به کار گیری این روش، خود تایید کننده مناسب بودن و تأثیرگذار بودن اون هستش. در واقع، همین که بعد از ظهور شبکه های اجتماعی جور واجور در دنیا، هنوزم از این روش بازاریابی استفاده می شه، یعنی طرفدار اون می دونن که این وسیله چقدر کار اومده. تنها چند مورد از امتیازات ایمیل مارکتینگ در زیر آورده شده:

۱٫ اندازه برگشت سرمایه خیره کننده: طبق آمارهای منتشر شده، اندازه برگشت سرمایه در به کار گیری بازاریابی ایمیلی در سال  ۲۰۱۵ در حدود ۳۰ دلار به ازای یه دلار بوده که در سال ۲۰۱۶ این آمار به سود ۳۲٫۲۸ دلار رسیده و در سال ۲۰۱۷ این آمار در حدود ۴۰ دلار برآورد شده.

۲٫ اثر سریع و فوری: سرعت تحویل در پنلای فرستادن ایمیل انبوه بسیار بالا هستش و حتی میشه توقع داشت که تو یه ساعت اول حجم بالایی از ایمیلای تحویل داده شده، رویت شن.

۳٫ وجود درصد بالایی از مخاطبان جهانی: با اینکه امروزه شبکه های اجتماعی در خیلی از کشورای دنیا استفاده می شن، اما هنوزم بیشترین مخاطبان جهانی کاربران ایمیل هستن و گستردگی اونا بیشتره.

۴٫ منتشر کردن و ارسال آسون: پنل فرستادن ایمیل انبوه بسیار راحته و با کمترین زحمت، میشه حجم بالایی از ایمیلای تبلیغاتی رو واسه کاربران در سرتاسر دنیا فرستاد. در واقع هیچ محدودیتی از دید جغرافیایی وجود نداره.

۵٫  توانایی اندازه گیری آسون: امروزه نرم افزارهای فرستادن ایمیل انبوه و پنلای اونا این امکان رو واسه کاربران به وجود آورده ان که وضعیت ایمیلای ارسالی خود رو چک کرده و فاکتورهایی مانند اندازه باز شدن یا اندازه تبدیل اونا رو محاسبه کنن.

۶٫ افزایش اندازه فروش و اندازه درآمد: طبق گزارش موسسه Marketing Week؛ آمار فروش ثبت شده با به کار گیری بازاریابی ایمیلی در سال گذشته در حدود ۲۹ میلیارد یورو بوده. این موضوع نشون میده که ایمیل مارکتینگ چقدر می تونه اندازه فروش شرکتا رو زیاد کنه.

۷٫ امکان هدف گذاری واسه پیامای ارسالی: فرستادن ایمیل انبوه به دو صورت انجام میشه که تو یه حالت میشه ایمیلا رو به یه قشر خاص محدود کرد، یا ارسال اونا رو به صورت گسترده انجام داد. در هر صورت، میشه مشخص کرد که ایمیلای ارسالی به چه گروهی فرستاده شن.

۸٫ امکان جذب مخاطبان جدید: وقتی که شما از یه پنل فرستادن ایمیل انبوه استفاده می کنین، طبیعتاً تعدادی از اونا به عنوان مخاطب شما معرفی می شن و می تونین ایمیلای بعدی خود رو به طور خاص واسه این گروه از مخاطبان بفرستین.

۹٫ هزینه پایین: شایدً در بعضی تبلیغات، درباره نرم افزار ایمیل مارکتینگ رایگان یا فرستادن ایمیل انبوه رایگان شنیدین. به کار گیری بازاریابی ایمیلی بسیار هزینه پایینی داره و حتی میشه قدمای اولیه اونو به صورت رایگان انجام داد.

چند آمار جذاب در مورد ایمیل مارکتینگ

در بند قبلی به امتیازات ایمیل مارکتینگ اشاره کردیم، اما بد نیس که چند آمار خیلی مهم در مورد این روش بازاریابی ارائه بدیم تا شما با داده های مستند و قابل قبول همه موارد فوق رو درک کنین:

  • تعداد حساب کاربریای ایجاد شده واسه ایمیل در سال ۲۰۱۶ به بیشتر از چهار و نیم میلیارد عدد رسیده.
  •  در سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۲۰۰ میلیارد ایمیل ارسال و دریافت شده که در حدود ۱۰۸ میلیارد ایمیل مربوط به بخش کسب وکاره.
  •  در حدود ۷۸ درصد از ایمیلای بازاریابی با به کار گیری حسابای کاربری شخصی فرستاده شدن.
  •  تعداد حسابای ایجاد شده در بخش ایمیل مارکتینگ تقریباً سه برابر کل حسابای ایجاد شده در فیسبوک و توییتره.
  • تقریباً ۵۷ درصد از دارندگان حساب کاربری ایمیل بین ۱۰ تا ۶۰ دقیقه از زمان خود رو در این حساب کاربری می گذرونن.
  • کسائی که از ایمیل در حرفه خود استفاده می کنن، ۱۳ ساعت از ساعت کاری خود در طول هفته رو در قسمت صندوق ورودی ایمیل هستن.
  •  در حدود ۹۲ درصد از افراد بزرگسال دارای اینترنت، از ایمیل استفاده می کنن و ۶۱ درصد از اونا به طور میانگین هر روز ازش استفاده می کنن.
  •  بیشتر از ۹۰ درصد از افراد، دست کم یه بار از حساب کاربری ایمیل خود در سال استفاده می کنن.
  • ۴۱ درصد از دارندگان حساب کاربری ایمیلی، از گوشی همراه واسه دیدن ایمیلای خود استفاده می کنن.
  • در حدود ۲۳ درصد از آدمایی که ایمیلا رو در گوشی همراه خود می بینن، دوبارهً در دستگاه دیگه هم ایمیلا رو چک می کنن.
  • در حدود ۷۰ درصد از باز کنندگان ایمیلای رسیده از طرف شرکتای و مؤسسات، به کار گیری تخفیف یا کوپن خرید رو عامل اصلی باز کردن ایمیلا می دونن.
  •  توانایی جذب مشتری جدید در سرویس فرستادن ایمیل بیشتر از ۴۰ برابر فیسبوک و توییتره.
  • ایمیلای خبری به عنوان بهترین روش واسه نگهداری و پیشرفت مخاطبان یه کسب وکار شناخته می شن.
  •  تو یه مطالعه مشخص شده که ایمیل مارکتینگ به عنوان دومین روش موفق در بخش بازاریابی، پس از فروش سایت خود شرکتا، در بخش کار و کاسبی های B2B شناخته می شه.

همه آمارهای به دست اومده، مربوط به سازمانای معتبر در بخش مالیه که از جمله اون میشه به eMarketer، The DMA، Nielsen Norman Group، McKinsey & Company و چند مورد دیگه اشاره کرد.

مشکلات ایمیل مارکتینگ

بیشتر شرکتایی که در بخش ایمیل مارکتینگ فعالیت می کنن و در واقع نقش واسطه واسه شرکتای دیگه رو رو دوش دارن، بهتر می دونن که کمتر در مورد مشکلات بازاریابی ایمیلی صحبت کنن و انگار اونا رو فراموش می کنن. ما در گروه مدیر وب با در نظر گرفتن رسالت خود، لازم میدونیم که بعضی از مشکلات این روش رو معرفی کنیم که میشه با تغییرات کوچیکی در روش هدف دار انجامش، اونا رو برطرف کرد.

– خونده نشدن ایمیل به وسیله مشترکین به دلیل نداشتن فرمت مناسب: روش هدف دار بازاریابی ایمیلی شامل انتخاب فرمت مناسب واسه ایمیل هم هست. اگه بازاریاب نتونه این فرمت مناسب رو رعایت کنن، شایدً با استقبال چندانی از طرف مشترکین خود مواجه نمیشه و اندازه تعامل ایمیلا کاهش پیدا می کنه.

– کم شدن اندازه تعامل به دلایل جور واجور دیگه: کسائی که به دنبال فرستادن ایمیل و جذب ترافیک از این روش هستن، لازمه که مواردی مانند جذابیت، وضوح در پیام تبلیغاتی، جایزه ها و جایزه ها و هم اینکه معرفی خدمات برجسته خود رو به بهترین شکل ممکن بکنن. انجام بهتر هر کدوم از این موارد به معنی بالا رفتن اندازه تعامل ایمیله. پس یه بازاریاب باید روی جلوگیری از کم شدن اندازه تعامل ایمیل خود تمرکز کنه.

– از دست رفتن ایمیلا به دلیل نبود وجود رابطه مناسب: اگه ضرب المثل «اینکه از دیده برفت، از دل برفت» رو شنیده باشین، موضوع این مشکل رو خوب درک می کنین. ایمیل مارکتینگ به عنوان یه روش ارتباطی بین مشتری و صاحب کسب وکار مطرحه؛ پس هرچه این رابطه ضعیف تر باشه، مطمئناً اندازه باز شدن ایمیلا و برگشت سرمایه کمتر میشه.

– وجود مشکلات مربوط به تحویل ایمیل: این مورد از مشکلات ایمیل مارکتینگ، در مورد سیستمای فرستادن ایمیل انبوه بیشتر دیده می شه. حجم وسیع ایمیلای فرستاده شده از این روش، امکان رصد همه ایمیلا رو محدود می کنه و به خاطر همین ممکنه بعضی از اونا به درستی تحویل داده نشده باشن و اندازه باز شدن ایمیلا کم بشه.

– از دست دادن مشتریان: در بندهای قبلی شکلای جور واجور ایمیل در ایمیل مارکتینگ رو به ۶ نوع جور واجور تقسیم کردیم که ممکنه بعضی از اونا به صورت اختصاصی و بعضی به صورت عمومی انجام گیرد. هرکدوم از این روش ها، طرفداران و منتقدان خاص خود رو دارن. پس یادتون باشه که انتخاب هر کدوم از این روش هدف دارا ممکنه باعث از دست رفتن بعضی از مشتریان شما شن.

– حذف بعضی از ایمیلا و نخواندن اونا به وسیله مشتریان: با اینکه اندازه تحویل ایمیل به گیرنده عامل خوبی در کار و بازاریابی ایمیلیه، اما شایدً واسه شمام پیش اومده که بعضی از ایمیلا رو حتی بدون باز کردن خط بزنین. این مشکل بیشتر مربوط به کسانیه که سابقه چندانی در این روش بازاریابی ندارن و با به کار گیری راه های مبتدیانه در اول کار، به روند کلی تبلیغات خود آسیب میزنن.

– اگه سنجیده عمل نکنین، ایمیل مارکتینگ می تونه هزینه بر باشه: در بندهای قبلی از پایین بودن هزینه به کار گیری ایمیل مارکتینگ به عنوان یه مزیت یاد کردیم. اما جالبه بدونین که افراد بی تجربه در این بخش می تونن هزینه هایی واسه خود بتراشند که نسبت به بقیه روشای تبلیغاتی هم گران تر تموم شه. پس پیشنهاد ما اینه که گول تبلیغاتی مانند ایمیل مارکتینگ رایگان یا فرستادن ایمیل انبوه رایگان رو نخورین و تلاش کنین که از صحت و سقم آگهیای تبلیغاتی مطمئن شید.

روشای جور واجور بازاریابی ایمیلی

در قسمتای قبلی به شکلای جور واجور ایمیلای استفاده شده در ایمیل مارکتینگ اشاره کردیم و نشون دادیم که هر کدوم از اونا با چه نیتی ارسال می شن و نتیجه پایانی اونا به چه صورت میشه. اما، روشای بازاریابی ایمیلی به دو دسته کلی تقسیم بندی می شن که یه دسته از اونا به صورت رایگان و مجانی بوده و دسته دوم با عنوان روشای پولی شناخته می شن:

۱٫ ایمیل مارکتینگ رایگان

 ایمیل مارکتینگ رایگان یکی از راه هاییه که بیشتر کاربران به دنبال اینجور گزینه ای هستن و بهتر می دونن که بازاریابی خود رو با کمترین هزینه ممکن بکنن. انجام بازاریابی به صورت مجانی امتیازات زیادی داره، اما به همون اندازه باعث ایجاد مشکلاتی واسه فرد شده که شاید در آخر مجبور شه که به سراغ روشای پولی بره. انجام ایمیل مارکتینگ رایگان به دو صورته:

  • به کار گیری پنلای بین المللی مانند یاهو و جیمیل: این وسیله ها در ازای سرویس دهی جور واجور مانند ارسال و دریافت ایمیل، هیچ هزینه ای از شما دریافت نمی کنن و شما خیلی راحت می تونین ایمیلای تبلیغاتی خود رو به چندین نفر بفرستین. بزرگ ترین ایرادی که به این پنلا وارده، سرعت کار بسیار پایین اوناس که در فرستادن ایمیل انبوه نمی تونه ایده خوبی باشه و اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین امکان رصد یافته ها رو هم به ما نمی دن.
  • استفاده موقت از پنلای ایمیل مارکتینگ یا پنلای پولی: این روش انگار هم پولی حساب می شه و هم غیر پولی. در واقع، به شما اجازه به کار گیری یه پنل ایمیل مارکتینگ داده می شه تا تو یه مدت زمان محدود از اون به صورت رایگان استفاده کنین و با چگونگی کار پنل آشنا شید. این مدت محدود واسه شما مجانیه و احتیاجی به پرداخت هزینه ندارین. ایراد به کار گیری این روش، مدت زمان محدود اون هستش که بعد از یه مدت باید دوبارهً به سراغ همون پنلای ایمیل مارکتینگ برید.

۲٫ ایمیل مارکتینگ پولی

بازاریابی ایمیلی پولی نسبت به روشای فوق فایده هایی زیادی داره و ایراد بزرگی که به اون وارده، بحث پرداخت پول واسه ارسال ایمیله که ممکنه واسه هممون تلخ باشه. در این روش، یه پنل ارسال و دریافت ایمیل در اختیار شما قرار میگیره و شما می تونین با کمک اون واسه فرستادن ایمیل انبوه و ایمیل تکی دست به کار شین. در این روش، در ازای نوع به کار گیری پنل، مبلغی از شما دریافت می کنه. از دید سرعت کار و پوشش دادن تعداد افراد بیشتر در ایمیل مارکتینگ، روشای پولی مناسب تر هستن. مهم ترین ابزاری که در این روش استفاده می شن، پنلا هستن که در ادامه به معرفی اونا می پردازیم.

ایده

پنل ایمیل مارکتینگ چیه؟

پنل ایمیل مارکتینگ یه فضا بهتون میده تا در اون ایمیل خود رو طراحی و نوشته و بعد با وارد کردن لیست مخاطبان خود، همه اونا رو به صورت همزمان بفرستین.

سرویس ایمیل مارکتینگ امتیازات زیادی داره که مهمترین اون، سرعت در کار و امکان رهگیری ایمیلای ارسالیه. البته نمیشه ادعا کرد که همه سرویسا از اینجور تواناییایی بهره مند باشن و بین اونا فرقایی هست. اما تواناییایی که یه سرویس فرستادن ایمیل بهتون میده عبارتند از:

  • فرستادن ایمیل انبوه به همه مخاطبان یه کسب وکار؛
  • امکان دسته بندی مخاطبان و فرستادن ایمیل به صورت جدا از هم واسه هر کدوم؛
  • امکان زمان بندی فرستادن ایمیل واسه هر مخاطب یا هر دسته؛
  • امکان گزارش گیری در مورد تعداد ایمیلای تحویل داده شده و اندازه باز شدن ایمیلا؛
  • امکان تعیین هزینه روزانه با در نظر گرفتن تعداد ایمیلای فرستاده شده؛
  • امکان تعیین بودجه واسه برنامه های ماهانه و هرساله؛
  • گزارش گیری پایانی و بررسی بازدهی روش ایمیل مارکتینگ.

این وسط سرور فرستادن ایمیل و پنل اون اهمیت خاصی داره. هرچه این پنل قوی تر و سرعت بیشتری داشته باشه، روند بازاریابی ایمیلی با کیفیت بالاتری انجام میشه و میشه از کیفیت پایانی کار اطمینان حاصل کرد.

امتیازات به کار گیری پنل ایمیلی

وقتی روشای جور واجور ایمیل مارکتینگ رایگان هست، به چه دلیل ما باید به سراغ روشای پولی بریم؟ این سوالیه که بیشتر کاربران و بازاریابان تازه کار نسبت به دارندگان پنلای ایمیلی مطرح می کنه و جالبه بدونین که بیشتر اونا بعد از شنیدن مشخصات و امتیازات به کار گیری پنل ایمیلی، نظر خود رو تغییر میدن. حال اگه شمام از این گروه هستین و این سؤال ذهن شما رو به خود مشغول کرده، اجازه بدین در ادامه چند مورد از امتیازات به کار گیری پنل ایمیلی رو به شما نشون بدیم:

  • فرستادن ایمیل انبوه در کمترین زمان ممکن: این آسونترین امتیازه که شما می تونین از پنل ایمیلی دریافت کنین. در این پنلا، شما می تونین لیست مخاطبان خود رو وارد کنین یا بانک اطلاعاتی ایمیلای یه گروه خاص رو از منابع جور واجور بگیرین و ایمیلا رو به صورت انبوه واسه اونا بفرستین.
  • قرار دادن فیلتر واسه جلوگیری از ایمیلای اسپم: ایمیلای اسپم یا اسپم ها بسیار خطرناک هستن، پس تو یه پنل ایمیلی به شما امکان داده می شه که از فیلترهای جور واجور واسه ایمیلای دریافتی استفاده کنین و از این روش از ورود ایمیل اسپم به پنل خود جلوگیری کنین.
  • دسترسی و کاربری آسون: در این پنل یه صندوق ورودی، یه صندوق ارسالی، یه صندوق مجموعه، و یه صندوق زباله در اختیار شما قرار میگیره که می تونین پیامای خود رو در دسته مختلفی بذارین. پس دسترسی به هر کدوم از اونا واسه شما ساده بوده و می تونین برنامه خود رو با در نظر گرفتن اون تغییر بدین.
  • رصد یافته های ایمیلای فرستاده شده و اندازه باز شدن اونا: شاید این مورد بهترین ابزاری باشه که یه پنل ایمیلی در اختیار بازاریابان قرار میده. در کار بازاریابی ن”