مقاله دانشگاهی – بررسی عملکرد مدیران مدارس متوسطه شهر ستان شیراز با استفاده از ارزشیابی ۳۶۰درجه- قسمت ۸۱

۶

از منابع موجود استفاده‌ی بهینه می‌کند.

۴۷۷

۳۲/۴

۸۲/۰

۰۳/۰

**۱۸/۳۵

۴۷۶

۰۰۰/۰

عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد سازماندهی بر اساس ارزشیابی ۳۶۰ درجه از دیدگاه مدیران مافوق، مدیران (خود ارزیابی)، همکاران و زیردستان

۴۶۲

۲۶/۴

۶۵/۰

۰۳/۰

**۲۸/۴۱

۴۶۱

۰۰۰/۰

P≤۰۵/۰* P≤۰۱/۰**
بررسی نتایج ارائه شده در جدول شماره۴ـ۲۵، در خصوص ارزیابی عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد سازماندهی بر اساس ارزشیابی ۳۶۰ درجه از دیدگاه مدیران مافوق، مدیران (خود ارزیابی)، همکاران و زیردستان، حاکی از آن است که مقدار آماره بدست آمده (۲۸/۴۱=t) در سطح معناداری ۰۱/۰≥P به لحاظ آماری معنادار بوده (۰۰۰/۰=sig). نتایج بیانگر آن است که از دیدگاه مدیران مافوق، مدیران (خود ارزیابی)، همکاران و زیردستان، عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد سازماندهی بر اساس ارزشیابی ۳۶۰ درجه در حد عالی می‌باشد. از سوی دیگر نتایج نشان دهنده آن است که از دیدگاه مدیران مافوق، مدیران (خود ارزیابی)، همکاران و زیردستان، عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد سازماندهی بر اساس ارزشیابی ۳۶۰ درجه در مؤلفه‌های «ترتیب و توالی امور و وظایف را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که رسیدن به اهداف را، آسان می‌کند.» (۸۶/۳۰=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، «از طریق روش‌های رسمی و غیر رسمی سعی می‌کند در سازمان یکپارچگی ایجاد کند.» (۱۷/۳۳=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، «وظایف مهم و غیر مهم را در اجرای فعالیت‌ها، تفکیک می‌کند.» (۱۹/۳۲=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، «امور را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده را تسهیل می‌کند.» (۵۵/۳۴=t ؛ ۰۰۰/۰=sig)، «توانایی هماهنگی با سایر افراد به منظور دستیابی به اهداف گروه را دارد.» (۴۱/۳۳=t ؛ ۰۰۰/۰=sig) و «از منابع موجود استفاده‌ی بهینه می‌کند.» (۱۸/۳۵=t ؛ ۰۰۰/۰=sig) در حد عالی ارزیابی شده است
۴-۵) عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد نظارت و کنترل بر اساس ارزشیابی ۳۶۰ درجه چگونه است؟
به منظور پاسخ به سوال شماره ۴-۵، پژوهش مبنی بر ارزیابی عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد نظارت و کنترل بر اساس ارزشیابی ۳۶۰ درجه، پس از تدوین و اجرای میدانی ابزار پژوهش، تحلیل انجام شده پیرامون این سوال در قالب ارائه شاخص‌های آماری توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و خطای انحراف استاندارد) و نیز نتایج تحلیل‌های آماری استنباطی (آزمون تی تک نمونه‌ای) به تفکیک دیدگاه چهار گروه ۱) مدیران مافوق، ۲) مدیران (خود ارزیابی)، ۳) همکاران و ۴) زیردستان و همچنین در مجموع دیدگاه چهار گروه مذکور، طی جداول شماره ۴ـ۲۶ تا ۴ـ۳۰ ارائه گردیده است.
۴-۵-۱) از دیدگاه مدیران مافوق عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد نظارت و کنترل بر اساس ارزشیابی ۳۶۰ درجه چگونه است؟
به منظور پاسخ به سوال شماره ۴-۵-۱، پژوهش مبنی بر ارزیابی عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد نظارت و کنترل بر اساس ارزشیابی ۳۶۰ درجه از دیدگاه مدیران مافوق، پس از تدوین و اجرای ابزارهای پژوهش، تحلیل انجام شده پیرامون این سوال در قالب ارائه شاخص‌های آماری توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد و خطای انحراف استاندارد) و نیز نتایج تحلیل‌های آماری استنباطی (آزمون تی تک نمونه‌ای[۱۰۶]) در جدول شماره ۴ـ۲۶ ارائه گردیده است
.
جدول شماره۴ـ۲۶ : شاخص‌های توصیفی و نتایج آزمون تی تک نمونه‌ای مربوط به بررسی عملکرد مدیران متوسطه شهرستان شیراز در بعد نظارت و کنترل بر اساس ارزشیابی ۳۶۰ درجه از دیدگاه مدیران مافوق

ردیف مؤلفه