مقاله علمی با منبع : بررسی عوامل مؤثر بر انحراف از اشتغال پیش‌ بینی شده در بنگاه‌های …

در فیلیپین از دو معیار برای تعریف و شناسایی بنگاه‌های کوچک و متوسط استفاده می‌شود.
معیار نخست شمار کارکنان تمام‌وقت شاغل در این‌گونه بنگاه‌ها است و دومین معیار میزان دارایی‌های ثبت‌شده بنگاه‌هاست.
براساس دو معیار بالا، در فیلیپین آن‌دسته از واحدهایی، بنگاه کوچک و متوسط شناخته می‌شوند که شمار کارکنان تمام‌وقت آن‌ها کم‌تر از ۲۰۰ نفر باشد و علاوه‌بر آن مجموع دارایی‌های ثبت شده آن‌ها نیز بیش از ۴۰ میلیون پزو نباشد.
کره‌جنوبی
از معیار تعداد کارکنان تمام‌وقت شاغل در بنگاه‌ها برای شناسایی و طبقه‌بندی استفاده می‌شود. براساس این معیار در بنگاه‌های تولیدی چنانچه تعداد کارکنان کم‌تر از ۳۰۰ نفر باشد، آن بنگاه کوچک و متوسط به‌حساب می‌آید. این معیار برای بنگاه‌های کوچک و متوسط خدماتی، تعداد کارکنان کم‌تر از ۲۰ نفر است.
در برخی موارد، از معیار دیگری نیز استفاده می‌شود، این معیار میزان مجموع دارایی‌های بنگاه‌ها است که براساس آن بنگاه‌های کوچک و متوسط آن‌دسته از بنگاه‌هایی هستند که میزان مجموع دارایی‌های آن‌ها کم‌تر از ۸۰ میلیارد ون (واحد پول کره‌جنوبی) باشد.
ایران
در کشور ما متغیر اشتغال و تعداد نیروی انسانی شاغل در بنگاه به عنوان معیار تشخیص بنگاه کوچک قرار گرفته است. پس با این توصیف به‌طور کلی بنگاه کوچک به هر نوع فعالیت اقتصادی که کم‌تراز ۵۰ نفر نیروی شاغل داشته باشد اطلاق می‌گردد. همچنین بر اساس دستورالعمل اجرایی گسترش بنگاه‌های کوچک، زودبازده و کارآفرین، بنگاه‌های زودبازده به واحدهای تولیدی (کالا و خدمات) گفته می‌شود که میزان اشتغال آن‌ها کم‌تر از ۵۰ نفر باشد و مدت زمان اجرای آن کم‌تر یا برابر ۲۴ ماه باشد و مدت زمان بازپرداخت آن متناسب با جداول مالی طرح، حداکثر ۵ سال خواهد بود. مجموع دوران اجرای طرح و بازپرداخت حداکثر ۷ سال می‌باشد.
۳-۲-۲- ویژگی‌های بنگاه‌های کوچک و متوسط
بسیاری از پژوهشگران براین باورند که حل مشکل بیکاری، فقر، بی‌توازنی منطقه‌ای و دستیابی به توسعه صنعتی در کشورهای جهان سوم در گرو توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط در این کشورها است. دلایل عمده این محققان را می‌توان به طور خلاصه به شرح زیر بیان کرد.
تأسیس و توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط به منابع اندکی نیاز دارد.
بنگاه‌های کوچک و متوسط از درجه اشتغال‌زایی بالایی برخوردار هستند.
بنگاه‌های کوچک و متوسط اغلب متکی بر منابع داخلی هستند.
بنگاه‌های کوچک و متوسط از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردارند.
بنگاه‌های کوچک و متوسط دارای قدرت سازگاری با شرایط متغیر محیطی هستند.
بنگاه‌های کوچک و متوسط رقابت‌پذیر و نوآورانه هستند.
بنگاه‌های کوچک و متوسط نیروهای متخصص بنگاه‌های بزرگ را پرورش می‌دهند.
مدیریت و کنترل بنگاه‌های کوچک و متوسط هزینه کم‌تری دربر دارد.
مکان‌یابی بنگاه‌های کوچک و متوسط به سهولت قابل انجام است.
توسعه بنگاه‌های کوچک و متوسط، نحوه توزیع درآمد را به نفع افراد کم درآمد بهبود می‌بخشند.
۳-۲-۳- دلایل اهمیت بنگاه‌های کوچک و متوسط
بنگاه‌های کوچک و متوسط، بیشتر از شرکت‌های بزرگ به رشد اشتغال کمک می‌کنند و آن‌ها در درازمدت می‌توانند سهم بسیار مهمی از کل اشتغال را به خود اختصاص دهند.
بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند به هنگام واگذاری یا فروش بخشهایی از شرکت‌های بزرگ، نیروی کار آنها را جذب نموده و در بازسازی و کارآمدسازی آن‌ها مؤثر باشند.
بنگاه‌های کوچک و متوسط با انعطاف‌پذیری بیش‌تر در تهیه خدمات و محصولات، امکان صرفه‌جویی بیش‌تر را فراهم می‌آورند.
بنگاه‌های کوچک و متوسط رقابت‌پذیری بازار را افزایش داده و از انحصاری شدن امور به وسیله شرکت‌های بزرگ جلوگیری می‌نمایند.
بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌توانند بعنوان بستر توسعه مهارت‌ها و نوآوری‌های کارآفرینانه عمل نمایند. آن‌ها نقش قابل توجهی در فراهم‌سازی خدمات و کالا ایفا کرده، و می‌توانند کمک مهمی به برنامه‌های توسعه منطقه‌ای باشند.
بنگاه‌های کوچک و متوسط، می‌توانند با ایفای نقش‌های مختلف، به تجارت فزاینده بین‌المللی کمک نموده یا از آن منتفع گردند. تأمین محصولات و خدمات مورد نیاز شرکت‌های بزرگ صادراتی، صادرات محصولات جدید و فراهم ساختن خدمات پشتیبانی برای معاملات تجاری بین‌المللی (از قبیل حمل و نقل داخلی، حمل و باربری، حق‌العمل گمرکی) از جملۀ این موارد می باشند.
۳-۲-۴- پاره‌ای از مشکلات اساسی بنگاه‌های کوچک زودبازده
این بنگاه‌ها معمولاً قادر به استفاده از فرصت‌های بازار نیستند که نیاز به حجم تولید بالا، به کارگیری استانداردها و تحویل منظم دارد.
این بنگاه‌ها نمی‌توانند اقلام ورودی خود (مانند تجهیزات، مواد اولیه، سرمایه، خدمات مشاوره‌ای و غیره) را با صرفه اقتصادی تأمین نمایند.
مشکلات زیادی برای بومی‌سازی مثل آموزش تخصصی، شناخت بازار، پشتیبانی و نوآوری فناوری دارند.
اندازه کوچک سازمان می‌تواند باعث محرومیت از داشتن کارکنان متخصص و اثربخش باشد.
بنگاه‌های کوچک نمی‌توانند صدای خود را به‌تنهایی به‌گوش مسئولان برسانند و از منافع خود دفاع کنند.
۳-۲-۵- مهم‌ترین چالش‌های پرداخت تسهیلات مالی بنگاه‌های زودبازده در ایران
تزریق هر پولی به بازار موجب تورم می‌شود، اما از آنجایی که این پول نوعی سرمایه‌گذاری برای توسعه است، می‌تواند مطلوب باشد. به‌دلیل اثر تورمی این پول‌ها باید دقت شودکه وام اشتغال تنها به‌تناسب سرمایه‌ای که برای هر واحد شغلی مورد نیاز است، تخصیص پیدا کند. آنچه که در اشتغال پایدار مؤثر است، سرمایه‌گذاری در بخش تولید می‌باشد.
در اینجا سعی بر آن است که عمده چالش‌های پیش‌روی بنگاه‌های کوچک و متوسط زودبازده بر اساس دیدگاه کارشناسان اقتصادی را بررسی کنیم:
الف- نبود کارشناسان فنی، مالی و متخصص به اندازه کافی در بانک‌های عامل جهت بررسی فنی، مالی و اقتصادی طرح‌های ارائه شده.
در حال حاضر بیش‌تر، کار بررسی و ارزیابی اقتصادی طرح‌ها در بانک‌های مراکز استان‌ها صورت می‌گیرد و بین تعداد نیروهای کارشناس بانک‌ها و حجم تسهیلات قابل پرداخت ارتباط مناسبی وجود ندارد. راه حل اساسی و طولانی‌مدت این مشکل ایجاد شرکت‌های مشاور و اقماری خصوصی جهت بررسی فنی و مالی طرح‌هاست هم اکنون از این نوع شرکت‌ها به تعداد اندک وجود دارد و تنها در مواقعی که تسهیلات درخواستی متقاضی بیش از حد معینی (در برخی بانک ها بیش از ۲۰۰۰ میلیون ریال) باشد آن هم به صورت یک کار موازی با بانک به بررسی شرایط مالی و فنی طرح می‌پردازند . اما راه حل فوری این مشکل انجام بخشی از کارهای اداری توسط دستگاه‌های اجرایی معرفی‌کننده است طوری که دستگاه‌ها تنها نقش معرف را نداشته باشند، به‌عنوان مثال اخذ مدارک و مستندات مربوط به طرح پیشنهادی و امکان‌سنجی اولیه آن می‌تواند در سازمان‌های معرفی‌کننده انجام گیرد. با این‌کار از حجم طرح‌های معرفی شده فاقد اولویت کاسته می‌شود ، در این حالت مشکلی که ممکن است وجود داشته باشد نبود کارشناسان خبره در دستگاه‌هاست که می‌توان با استفاده از روش‌های نه‌چندان تخصصی و عمومی (همچون روش مقایسه با طرح‌های مشابه و هم تکنولوژی) به بررسی طرح‌ها پرداخت.
ب- عدم توجه متقاضیان به شرایط و مراحل پرداخت تسهیلات.
بسیاری از متقاضیان با مقررات طولانی‌شدن بهره‌برداری طرح و افزایش مدت مشارکت و مزایای تسریع در بهره‌برداری زودهنگام کار ناآشنا هستند. با تبلیغ و اطلاع‌رسانی مناسب در این مورد می‌توان به اجرای طرح‌ها سرعت بخشید.

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.