تحقیق – بررسی نقش دفاتر پیشخوان در رضایتمندی روستائیان استان سمنان۹۲- قسمت ۱۱

دولت الکترونیکی به مجموعه فرایندهایی گفته میشود که خدمات دولتی را به صورت الکترونیکی به کاربران (شهروندان یا ارباب رجوع) ارائه می دهد.
دولت الکترونیکی بستر و زمینه مدیریت بدون کاغذ در دولت است و بیشتر ارتباطات میان اداره ها (با هم و با مردم) را به صورت الکترونیکی انجام می دهد.
دولت الکترونیکى ارائه خدمات دولتی با بهره گیری از فناوری اطلاعات به صورت شبانه روزی است.
دولت الکترونیکی استفاده از فناورى براى ساده سازى کارهاى دولت به کمک ارائه خدمات و اطلاعات کارا و مؤثر به اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد.
دولت الکترونیکی به مجموعه ارتباطات الکترونیکی اطلاق مى گردد که از طریق شبکه اینترنت میان دولت، شرکتها، شهروندان و کارکنان دولت برقرار می شود.
در واقع می توان تعاریف بالا را به صورت زیر جمع بندی کرد که دولتی الکترونیکی برای کاهش کاغذ بازی ها و به جهت ارایه خدمات شبانه روزی از طریق اینترنت مطرح شده است . هدف از دولت الکترونیکی به یک معنا ارایه خدمات و تسهیل خدمت رسانی به مردم به جهت افزایش رفاه آن ها است . دولت الکترونیکی تسهیل کننده ارتباط بین دولت و مردم و رابط مردم و دولت است .
۲-۵- مفهوم دولت الکترونیکی
امروزه بحث حکومت مداری الکترونیکی بسیار مطرح شده است . دولت باید بتواند از طریق فناوری اطلاعات تمامی جنبه های حکومت داری که لازمه هر دولت و کشوری است پیاده نماید . این موضوع به معنای افزایش اشراف دولت بر تمامی بخش های کشور است . لازمه این کار گسترش فناوری اطلاعات در دولت و زیر مجموعه های آن است . دولت الکترونیکی امکان حکومت مداری الکترونیکی را فراهم می کند و شهروندان جامعه که دریافت کننده خدمات هستند از طریق امکاناتی که حاصل توسعه فناوری اطلاعات در آن جامعه است می تواند نیازهای خود را برطرف کنند . طبیعی است که باید در این رابطه آموزش های لازم صورت پذیرد .(نقشینه؛۱۳۸۶؛۲)
می توان ارتباط متقابلی بین دولت الکترونیکی ، جامعه الکترونیکی و حکومت مداری الکترونیکی قایل شد که در شکل ۱ این ارتباط مشخص است .
۲-۶- مزایاو موانع دولت الکترونیک
سرعت فناوری اطلاعات در کشورهای مختلف متفاوت است و در برخی از کشورها سریع تر و برخی از کشورها کند تر است . این تفاوت توسعه بین کشورها مربوط به زیر ساخت ها و آمادگی فیزیکی و تا حدودی فرهنگی افراد و سازمانها می باشد. کشورهای مختلف جهان بر اساس شاخص های گوناگون عصر حاضر در زمینه توسعه فناوری اطلاعات به پنج گروه مختلف به شرح زیر تقسیم بندی می کند:
۱- کشورهای پیشتاز:که ۱۳ درصد کشورهای جهان را شامل می شوند این کشورها با سیاست گذاری های کلان توانسته اند خود را به جایگاه فعلی برسانند از جمله آنها می توان به آمریکا ، آلمان و سنگاپور اشاره کرد.
۲- کشورهای تند رو: که با اندکی تاخیر و با برنامه ریزی های دقیق به دنبال کشورهای پیشتاز در حال حرکتند. این کشورها شامل ایتالیا، مجارستان، کویت و… هستند.
۳- کشورهای پیش رو: کشورهایی همچون آفریقا، روسیه، شیلی که با شناخت وضعیت موجود فناوری اطلاعات و اهمیت آن اقدامات لازم را با برنامه ریزی های گسترده شروع کرده اند.
۴- کشورهای آغازگر: همچون ایران، چین، مصر که در ابتدای راه حرکت به سمت توسعه فناوری اطلاعات هستند.
۵- کشورهای عقب مانده که هنوز دیدگاه و اقدام روشنی برای کاربرد فناوری اطلاعات ندارند.
همان طور که مشخص است ، بسیاری از کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه جزو کشورهایی هستند که شتاب توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات در آن ها زیاد است .سوال مهم در این است که کشورهای مختلف به چه دلیلی این همه تمایل به پیاده کردن دولت الکترونیکی در کشور خود و صرف هزینه های مختلف هستند . ندا عبدالوند این مزایا را به شرح زیر بیان نموده است:
دردسترس ساختن خدمات ۲۴ ساعت در شبانه‌روز در هر ۷ روز هفته و ۳۶۵ روز سال
با دردسترس ساختن خدمات به‌صورت آنلاین، کلیه مردم در هر منطقه جغرافیایی می‌توانند به خدمات دسترسی داشته باشند.
مردم به‌راحتی می‌توانند به اطلاعات در مورد خدمات و وظایف دسترسی داشته باشند.
با امکان استفاده موثر از خدمات، به افزایش کیفیت خدمات یاری می‌رساند.
خدمات می‌توانند به‌صورت یکپارچه‌تر ارائه شوند.
شاید بتوان گفت که هدف از توسعه دولت الکترونیکی در یک کلام افزایش رفاه شهروندان یک کشور است .
موانع پیاده سازی دولت الکترونیک را که در قانون به آن ها اشاره شده به صورت زیر تشریح می شود:
۱ – فقدان آگاهی و نگرش مدیران عالی؛
۲ – فقدان وجود طرح جامع ملی برای آینده فناوری اطلاعات؛
۳ – عدم وجود یک سازمان مسئول به منظور برنامه ریزی و اجرای دولت الکترونیک؛
۴ – ضعف مقررات و رویه ها؛
۵ – فقدان زیرساختهای مناسب؛
۶ – فقدان قدرت لازم جهت جذب فناوریهای پیشرفته؛
۷ – فقدان انعطاف پذیری اجرای پروژه های دولت دیجیتال.
می توان به این موارد نبود تجربه بالا ، پر هزینه بودن توسعه دولت الکترونیکی ، عدم آشنایی مردم با فناوری اطلاعات ، گستردگی سازمان های دولتی و … را نیز اضافه نمود
۲-۷- مراحل تدوین استراتژی دولت الکترونیک
پیاده کردن دولت الکترونیک با توجه به پیچیدگی هایی که دارد نیار به طراحی یک استراتژی دقیق و مدون شده دارد تا بتوان تمامی بخش ها را همگام با هم و به طور همزمان آماده کرد . این استراتژی باید در خود مواردی را لحاظ کرده باشد . طبیعی است که دولت الکترونیکی لازمه اش گسترش ICT یا فناوری اطلاعات و ارتباطات است (شیرکوند؛۱۳۸۴؛۵). دیگر این که فناوری اطلاعات باید با هماهنگی و کمک گیری از مردم باشد ، چراکه همان طور که اشاره کردیم فناوری اطلاعات برای خدمت رسانی بهتر به مردم است و بدیهی است که این هدف بدون کمک مردم میسر نیست  و سوم آن که دولت ها باید توانایی های خود را به مردم بشناسانند . به عبارتی مردم باید بدانند که چه امکاناتی در اختیار دارند و سازمان ها و وزارت خانه ها چه کمکی می توانند به آن ها بکنند . مردم این حق را دارند تا از تمامی عملیات جاری در وزارت خانه ها و سازمان ها و شعبه های مختلفی که در کشور وجود دارد آگاهی یابند و بفهمند که نیاز خود را از طریق کدام شعب می توانند بر آورده کنند . حبیب عباس زاده این موارد را بیان نموده و در سه بخش تقسیم نموده است
۱- استفاده از (ICT) برای گسترش دسترسی به اطلاعات دولتی . دولت ها حجم عظیمی از اطلاعات را تولید می کنند که قسمت عمده آن به طور بالقوه برای افراد و حرفه ها سودمند هستند . می توان از (ICT) برای انتقال سریع و مستقیم این اطلاعات به شهروندان استفاده کرد . از این رو سایت های انتشار اطلاعات دولتی از ابزارهای مهم دولت الکترونیک هستند . در نتیجه انجام این مرحله پیشرفت عظیمی در نظام بوروکراسی کشور بوجود آمده ریشه کنی فساد را به دنبال خواهد داشت .
۲- گسترش مشارکت عمومی در دولت : دولت الکترونیک این پتانسیل را دارد که از طریق شهروندان در تعامل با سیاست گذاران در سرتا سر چرخه سیاست گذاری در تمام سطوح شهروندان را در فرایند های حکومت گری مشارکت دهد . بنابراین این مرحله از دولت الکترونیک می تواند در بر گیرنده ایجاد مجامع مشورتی بین شهروندان و دولت باشد این مجامع روی خط (On-Line) را تشکیل می دهند که در آن افراد ایده های خود را تبادل می کنند . در نتیجه انجام این مرحله اعتماد عمومی مردم را به دنبال خواهد داشت.
۳- فراهم نمودن و قابل دسترس ساختن خدمات دولتی روی شبکه : دولت ها باید با ایجاد وب سایت هایی این امکان را فراهم سازند که کاربران تبادل های خود را انجام دهند. همان طوری که بخش خصوصی از اینترنت برای خدمات تجارت الکترونیکی استفاده می کند دولت ها نیز باید در زمینه خدمات خود همین کار را انجام دهند . این عمل باعث صرفه جویی عظیمی در هزینه ها و بهبود پاسخگویی و بهره وری می شود .

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.