فهرست بستن

تبلیغات بنری چیست و چطور نتیجه بهتری از این نوع تبلیغات بگیریم؟

چکیده این مطلب : انتشار : ۱۳۹۸/۰۲/۱۴ ۰ نظر ۳۲۶ بازدید

تبلیغات بنری چیه؟ تبلیغات بنری یا نمایشی از اون دسته از تبلیغات تقریباً قدیمیه که هنوزم جایگاه خود رو حفظ کرده. در این مطلب با گذشته، شکلای جور واجور، کاربرد و روشای تبلیغات بنری و هم اینکه راهکارهایی واسه استفاده هر چی بهتر از این نوع از تبلیغات آشنا میشین.

تبلیغات بنری (Display Advertising یا تبلیغات نمایشی) به عنوان یکی از شکلای جور واجور قدیمی و باسابقه تبلیغات، از گذشته تا کنون رشد زیادی رو تجربه کرده. امروزه به لطف ظهور فناوریای جدیدی که تواناییای جدیدی مثل امکان هدف گیری دوباره مخاطب رو در اختیار ما قرار میدن، وسعت و تنوع کاربرد تبلیغات بنری هم افزایش زیادی پیدا کرده. در عین حال با در نظر گرفتن سابقه دراز به کار گیری تبلیغات بنری، به نظر نمی رسه که هممون با زیر و بم این نوع از تبلیغات آشنایی کاملی داشته باشیم. در این مطلب تلاش می کنیم تا شما رو بیشتر با معنی تبلیغات بنری، تغییرات اون و چگونگی به کار گیری اونا در کسب وکار آشنا کنیم.

پر روشنه که قبل از هر چیزی باید به این سؤال مهم جواب بدیم که تبلیغ بنری چیه.

بیشتر بدونین: تبلیغات اینترنتی چیه؛ شکلای جور واجور و امتیازات به کار گیری اون

تبلیغات بنری چیه؟

منظور از تبلیغات بنری یا نمایشی، به کار گیری تصاویر دینامیک یا استاتیک تبلیغاتی در سایتا یا اپا و هم اینکه ویدئوهاییه که امکان نمایش تبلیغات گوگل (موسوم به Google Ads) رو جفت و جور می کنن. هدف از این تبلیغات، انتقال پیام یا ارائه پیشنهاد به مشتریان بالقوه و کنونیه تا از این روش طوری تعامل ایجاد شه. قبل اینکه این نوع از تبلیغات پولی رو بیشتر به زیر ذره بین ببریم بد نیس که نگاهی به گذشته اون داشته باشیم و ببینیم که از کجا پا به میدون وجود گذاشته.

گذشته مختصری از تبلیغات بنری

اولین تبلیغ بنری در سال ۱۹۹۴ میلادی در سایت hotwired.com (wired.com الان) ظاهر شد که با در نظر گرفتن استانداردهای امروزی نمیشه اونو با هیچ عنوانی به جز فاجعه توصیف کرد.

فونت رنگین کمانی، پیامی (ترجمه: تا حالا با موستان اینجا کلیک کردین؟) که طعمه یا click bait حساب می شه، بدون هیچ نشانی از اینکه این تبلیغ واسه چه شرکت یا کسیه و لینک اون به کجا می رسه. در عین حال، اندازه کلیک خوری همین تبلیغ سراسر ایراد در اون زمان به رقم عجیب ۴۴ درصد رسید. این در حالیه که اندازه کلیک خوری تبلیغات نمایشی امروزی چیزی نزدیک به ۰٫۰۶ یا ۰٫۰۷ درصده.

اولین تبلیغات بنری نه مزایده محور بودن و نه الگوریتمی واسه تشخیص تناسب اونا با بازدیدکننده وجود داشت. چیزی در حدود یه سال بعد، توجه و تمرکز آگهی دهندگان به نمایش تبلیغاتشان در وب سایتایی معطوف شد که با تبلیغات اونا طوری ربط داشتن.

پنج سال بعد در سال ۱۹۹۹ میلادی، وب سایتی با نام ToGo.com (که بعداً به مالکیت یاهو در اومد) اولین سیستم مزایده ای رو معرفی کرد. این مدل اولیه واسه تبلیغات آگهی دهنده ای که بیشترین مبلغ رو پرداخت می کرد اولویت قائل می شد. یه سال بعد، گوگل مدل تبلیغات مزایده محور خود که با عنوان تبلیغات PPC) pay per click) یا تبلیغات کلیکی معروف شده رو عرضه کرد. مدل گوگل با مدلای قبلی این فرق رو داره که در مدل گوگل، پرداخت بالاترین مبلغ حتماً باعث ایجاد اولویت نمی شه. گوگل از همون زمان هم آینده نگر بود و اهمیت نمایش در رابطه و متناسب ترین تبلیغ رو واسه کاربران موتور جستجوی خود درک کرده بود و پس واسه این شاخص هم اهمیت به سزایی قائل می شد و می شه.

در طول این چند سال، الگوریتم و تواناییای تبلیغات بنری رشد قابل توجه ای پیدا کرده و حتی میشه گفت که از این رو به اون رو شده. یکی از مهم ترین این تغییر و تحولات، معرفی تبلیغات ریسپانسیو یا واکنشگرا در سال ۲۰۱۶ بود. در ادامه، این روش نوین هم بلوغ و تکامل بیشتری پیدا کرده و تا حد زیادی جای خود رو به تبلیغات دینامیک داده. از اینجا به یه دسته بندی کلی واسه تبلیغات بنری یا نمایشی می رسیم:

تبلیغات بنری دینامیک و تبلیغات بنری استاتیک

کلا میشه تبلیغات نمایشی یا بنری رو به دو نوع استاتیک و دینامیک تقسیم کرد. منظور از تبلیغات استاتیک، آگهیای ثابته که پس از انتخاب و درج در محل تعیین شده، هیچ تغییری در اندازه اونا ایجاد نمی شه. پلتفرم Google Ads دارای ۴۵ اندازه جور واجور واسه این نوع از تبلیغاته که به فراخور نیاز خود می تونین از اونا استفاده کنین؛ هرچند در عمل فقط ۱۰ مورد از اونا محبوبیت بالاتر و شانس بیشتری واسه تناسب با سایتای میزبان دارن. مزیت به کار گیری تبلیغات نمایشی استاتیک در اینه که شکل و اندازه تبلیغ ثابت بوده و پس می تونین اونو دقیقاً با طرح برند خود هماهنگ کنین؛ هم اینکه، در این حالت کنترل دقیق تری بر آدمایی که آگهی شما رو مشاهده می کنن دارین. از طرف دیگه، نقطه ضعف آگهیای استاتیک اینه که در همه دستگاه ها و پلتفرما به طور برابر یا مطلوب ظاهر نمی شن و پس به احتمال زاد با به کار گیری این نوع از آگهی، حجم خیلی از پتانسیل تعداد نمایش و کلیک رو از دست میدید.

منظور از تبلیغات بنری یا نمایشی دینامیک اون دسته از آگهیای بنریه که تصاویر و متن موجود در اونا با اندازه و ابعاد متناسب با مقصد یا پلتفرمی که در اون ظاهر می شن (سایت دسکتاپ، سایت موبایلی، اپ و موارد مشابه) تطبیق پیدا می کنه. همین تطبیق پذیری باعث می شه که تبلیغ شما واسه بیشترین تعداد ممکن از مخاطبان هدف به نمایش دربیاد. در عین حال، یکی از تک و توک نقطه ضعفای تبلیغات دینامیک به محدودیت در انتخاب طرح مثل این آگهیا برمیگرده که می تونه باعث سادگی زیادتر از اندازه ظاهر تبلیغ یا فاصله گرفتن اون از استانداردهای مورد نظر شما شه.

موبایل

به مانند هر چیز دیگری، تبلیغات استاتیک و دینامیک هم نقاط قوت و ضعف خود رو دارن و به کار گیری ترکیبی از اونا می تونه روش مناسبی واسه تنوع بخشیدن به روش هدف دار بازاریابی شما در به کار گیری تبلیغات بنری باشه.

کاربرد تبلیغات بنری

از جمله بهترین و مؤثرترین شکلای جور واجور کمپینایی که میشه در اونا از تبلیغات نمایشی استفاده کرد عبارت ان از:

• ریتارگتینگ یا هدف گیری دوباره و فعال سازی مشتریان قبلی؛

• افزایش آگاهی نسبت به برند (Brand Awareness)؛

• معرفی اجناس جدید.

در کل، یادتون باشه که همونجوریکه از قدیم گفتن، عقل مردم و از جمله مشتریان شما به چشمشونه. در نتیجه، نمایش چندین و چندباره لوگو، نام شرکت یا تصویر محصولاتتون احتمال به یادآوردن شما در موقعی که به خرید نیاز پیدا می کنن رو زیاد می کنه.

– ریتارگتینگ

ریتارگتینگ یا ریمارکتینگ در واقع به کار گیری تبلیغات بنری در جهت فعال سازی دوباره و فروش اجناس مشابه یا جدید به مشتریان قبلی و هم اینکه جذب افرادیه که به سایت شما سر زده، اما عمل مورد نظرتون (بیشترً خرید) رو انجام نداده ان.

مثلا، تصور کنین که یه مشتری به نام پارسا در بهمن ماه از فروشگاه اینترنتی پوشاک شما یه لباس زمستانه خریداری کرده و حالا با نزدیک شدن به فصل بهار به دنبال لباسای بهاره س. در این حالت با راه اندازی یه کمپین ریتارگتینگ می تونین مشتریائی رو هدف قرار بدین که قبلاً از شما خرید داشتن و تبلیغات نمایشی وابسته به این کمپین (استاتیک یا دینامیک) رو در وب سایتایی که از اونا بازدید می کنن قرار بدین. در ادامه، پارسا تبلیغ شما رو می بینه و با کلیک روی اون به صفحه فرود یا خرید هدایت می شه. همین روند واسه مشتریائی که سبد خرید خود رو رها کرده و روند خرید رو به انتها نرسانده ان هم کاربرد داره. مثلا، تصور کنین که مهران قبل از تکمیل روند خرید از سایت شما خارج شده. چند روز بعد در بین مطالعه یه مطلب خبری، تبلیغ همون محصول مورد نظر خود که چند روز پیش تا مرز خرید اون جلو رفته بود رو مشاهده می کنه؛ روی اون کلیک کرده و در آخر خرید رو به آخرسر میرسونه.

– افزایش آگاهی نسبت به برند

امروزه و به خصوص در بازار سراسر رقابتی عصر حاضر، دیده شدن هرچه بیشتر نام شرکت و داستان برند می تونه به وزنه سنگینی در جهت موفقیت کسب وکار شما تبدیل شه. تبلیغات بنری رو میشه به عنوان بیلبوردهای مجازی در نظر گرفت و پس یکی از بهترین وسیله ها واسه در برابر دید قرار دادن برند حساب می شن. مثلا، با به کار گیری یه طرح ساده و شیک به همراه شعار تبلیغاتی برندتون می تونین به این مقصود نائل آیید.

– معرفی اجناس جدید

وقتی که یه شرکت محصول جدیدی رو معرفی می کنه یا اینکه به دنبال ورود به بخش فعالیت یا بازار تازه ایه باید تا می تونه چشم و ذهن مشتریان الان و بالقوه خود رو با اون چیزی که در صدد ارائه اون هستش آشنا کنه. یادتون باشه که تداعی یه محصول یا سرویس جدید با یه برند کار خیلی ساده ای نیس. به کار گیری تبلیغات نمایشی می تونه در این راه کارساز باشه.

راهکارهایی واسه افزایش بازده تبلیغات بنری

پر روشنه که مثل هر نوع دیگری از تبلیغات، وجود یه فراخوان به عمل روشن و دقیق در کنار یه پیشنهاد جذاب می تونه باعث جلب تمایل مخاطب به کلیک روی آگهی شه و بازده تبلیغات شما رو زیاد کنه. علاوه بر این، توجه به نکات زیر هم باعث می شه تا کمپینای تبلیغاتی بنری مُثمر ثمرتری رو تجربه کنین.

از ابعاد مناسب و عادی تر استفاده کنین

تبلیغات بنری در ابعاد و اندازه های مختلفی ظاهر می شن، اما بعضی از این اندازه ها محبوب تر بوده و بازده بالاتری دارن. دلیل این محبوبیت و بازده هم بیشتر به تناسب اونا با فضای وب سایتای جور واجور برمیگرده. از جمله بهترین و مناسب ترین ابعاد تبلیغات بنری میشه به گزینه های زیر اشاره کرد:

• ۳۰۰×۲۵۰ پیکسل

• ۷۲۸×۹۰ پیکسل

• ۳۳۶×۲۸۰ پیکسل

• ۳۰۰×۶۰۰ پیکسل

۱٫ از صفحه فرود استفاده کنین

اگه تبلیغ شما کاربر رو به صفحه اصلی وب سایتتون هدایت کنه به احتمال زیاد عملی که به دنبال انجام اون از طرف ایشون هستین انجام نمیشه. همه تبلیغات بنری موثر و پربازده به صفحات فرود (Landing Page) خاصی پیوند دارن که مختص پیشنهاد مورد نظر طراحی شده و همه اطلاعاتی که واسه تبدیل شدن کاربر لازمه رو در بردارن. دقت کنین که طرح و پیام تبلیغ بنری شما باید با سبک و راه و روش صفحه فرود هماهنگ باشه. هم اینکه، تکرار و نمایش دوباره پیشنهاد موجود در تبلیغ در صفحه فرود هم لازمه.

۲٫ از طراحی جذاب و در عین حال ساده و پیامای روشن و دقیق استفاده کنین

تبلیغ بنری باید برجسته به نظر برسه یا به عبارت بهتر، توی چشم باشه؛ اما در عین حال نباید آزاردهنده یا ناخوشایند به نظر برسه. گوگل توجه به سه مورد رو موقع طراحی تبلیغات بنری پیشنهاد می کنه: راضی کنندگی، دقت و وضوح پیام. واسه برجسته و جدا به نظر رسیدن آگهی باید از طراحی جذاب و ساده و هم اینکه یه فراخوان به عمل روشن و دقیق استفاده کنین. علاوه بر این، رزولوشن تصویر آگهی هم باید مناسب باشه و از اونجایی که معمولاً ابعاد تبلیغات بنری کوچکه، باید بتونین پیام خود رو در چند کلمه به مخاطب انتقال بدین. هم اینکه می تونین به کار گیری انیمیشن رو هم امتحان کنین. ً مراقب باشین که حجم تبلیغ بنری شما از ۱۵۰ کیلوبایت تجاوز نکنه. حواستون باشه که ً باید مؤلفه های زیر رو در تبلیغات بنری خود بذارین:

• لوگوی شرکت: به کار گیری لوگوی شرکت به خصوص در وقتی که به دنبال افزایش آگاهی نسبت به برندتون هستین یه ضرورت حساب می شه.

• ارزش و منفعتی که ارائه می دین: باید به صورت روشن و دقیق و طوریکه توجه مخاطب جلب شه مشخص کنین که محصول، سرویس یا پیشنهاد شما چه فایده یا ویژگی خاصی داره.

• فراخوان به عمل: فراخوان به عمل یه دکمه یا لینک متنیه که کاربر رو به کلیک کردن دعوت می کنه. مثلا میشه به عبارات و جملاتی مانند «واسه به دست آوردن جزییات بیشتر کلیک کنین» یا «همین حالا شروع کنین» اشاره کرد.

هم اینکه، حواستون باشه که معمولاً توجه ما به صورت طبیعی بیشتر به موضوعاتی جلب می شه که در قاب قرار گرفتن. با به کار گیری یه چارچوب روشن در دور و بر آگهی خود می تونین اینجور فضایی رو بسازین. مثلا، واسه تبلیغاتی که زمینه اونا سفیده معمولاً از یه حاشیه خاکستری رنگ با ضخامت یه پیکسل استفاده می شه.

روشای تبلیغ بنری

کلا واسه به کار گیری تبلیغات بنری می تونین از دو روش استفاده کنین. روش اول مراجعه مستقیم به وب سایتیه که آگهی قبول می کنه. در این حالت با تماس یا فرستادن پیام به مسئول سایت تمایل خود رو بیان می کنین و پس از تعیین ابعاد مناسب و طراحی آگهی، مبلغ توافق شده رو پرداخت می کنین. این روش می تونه واسه کار و کاسبی های کوچیکی مناسب باشه که به طور کاملً بازار هدف خود و هم اینکه مخاطبان سایت مورد نظر رو می شناسن.

توافق

دومین گزینه، سپردن کار به دست پلتفرمای تبلیغاتیه. به کار گیری پلتفرمای تبلیغاتی موسوم به Demand-side و سیستم RTB (Real-Time Bidding) یا مزایده آنی می تونه بازده آگهی شما رو خیلی زیاد کنه. این پلتفرما همیشه در حال جمع آوری اطلاعات کاربران و از جمله مواردی مانند سن، جنسیت، محل زندگی و چیزای مورد علاقه و سلیقهای اونا هستن که از همین اطلاعات در مزایده آنی استفاده می شه. منظور از مزایده آنی، فرآیندیه که از راه اون با در نظر گرفتن هدف و محتوای تبلیغ و اطلاعاتی که از کاربر هست یه تبلیغ مناسب و متناسب (در طول مدت زمان بارگذاری صفحه) واسه نمایش به مخاطب انتخاب می شه. در نتیجه، تبلیغ شما واسه آدمایی ظاهر می شه که احتمال انجام عمل مورد نظرتون از طرف اونا بیشتره و پس بازده بسیار بالاتری رو تماشاگر هستین. از جمله نمونه های خارجی این پلتفرما میشه به Google Display Network و هم اینکه Facebook Audience Network اشاره کرد.

امتحان کارکرد تبلیغات بنری

از هر روشی که واسه اجرای تبلیغات بنری استفاده کنین، باید بر کارکرد آگهی خود نظارت داشته باشین. از جمله شاخصایی که باید زیر نظر بگیرین عبارت ان از:

• Impression یا تعداد دفعات نمایش تبلیغ در صفحه یا صفحاتی که در برابر دید مخاطب شما قرار گرفته؛

• تعداد کلیک؛ یعنی چه تعداد از اون بازدیدها به انجام عمل مورد نظر، یعنی کلیک به سمت صفحه فرود شما منجر شده.

اگه خودتون به یه سایت تبلیغ بدین می تونین از صاحب سایت بخواین تا این اطلاعات رو در اختیار شما بذاره؛ اما اگه از پلتفرمای تبلیغاتی استفاده کنین اطلاعات مربوط به این شاخصا در هر لحظه و به صورت زنده از راه یه صفحه مخصوص در دسترس شما قرار داره.

در همین بین می تونین شاخصای دیگری از سایت خودتون مانند تعداد بازدیدکنندگان جدید، اندازه تعامل و زمان حضور در سایت و هم اینکه تعداد تبدیل (یعنی انجام عمل پایانی مورد نظر، مثلاً خرید) رو هم به زیر ذره بین ببرین.

حرف آخر

با به کار گیری تبلیغات بنری یا نمایشی می تونین به جامعه متناسب و هدفمندی از مخاطبان مورد نظر خود دسترسی پیدا کنین، تمایل و تمایل به تعامل به وجود بیارین و اونا رو به سمت سایت خود هدایت کنین تا عمل مورد نظرتون رو بکننن. البته پر روشنه که همه چیز به همین آسونی نیس و با در نظر گرفتن اندازه کلیک خوری پایین این نوع از تبلیغات، اگه برنامه و روش هدف دار درستی نداشته باشین ره به جایی نمیبرین. با این وجود، تبلیغات بنری در حال پیشرفت و به کار گیری اونو به رشده. یه بررسی نشون داد که رشد به کار گیری تبلیغات بنری در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال قبل از اون ۱۳٫۱ درصد زیاد شده؛ این در حالیه که این رشد واسه تبلیغات موتورهای جستجو به ۱۲٫۸ درصد می رسید. پس، اگه هدف مشخص و واضحی دارین، همین امروز واسه تحقق اون برنامه ریزی کنین، تبلیغات بنری مناسبی رو طراحی و تولید کنین، از یه پذیرنده آگهی یا پلتفرم قابل اطمینان کمک بگیرین، شاخصا و آمار دریافتی رو به زیر ذره بین ببرین و روند کار خود رو به طور دائمی زخم و کاهش کنین تا به بهترین بازده ممکن از تبلیغات بنری خود دست پیدا کنین.

برنامه ریزی

مشاهده نسخه pdf مقاله:  تبلیغات بنری چیه  و چیجوری نتیجه بهتری از این نوع تبلیغات بگیریم؟