فهرست بستن

چک لیست سئو ۲۰۱۸

سرفصل محتوا

  • جدیدترین چک لیست سئو ۲۰۱۸ واسه حرفه ها :
    • ۹ قدم فنی سئو (چک لیست سئو ۲۰۱۸ ) واسه داشتن یه سایت با سئو کامل در سال ۲۰۱۸
    • ۱. نقشه سایت (Sitemap) رو مورد بررسی قرار بدین.
      • همونطور که نقشه سایت خود رو بررسی می کنین، یادتون باشه نقشه سایت باید :
    • ۲. بررسی نمایه سازی ( Check indexing)
    • ۳. مطمئن شین که تموم منابع مهم قابل خوندن (crawlable) هستن.
    • ۴. بهبود بودجه خزیدن ( Amplify crawl budget) .
      • وقتی که شما بودجه خزیدن سایت تون رو بدونین چقدره ، میدونید که چیجوری اونو بهتر کنین؟
    • ۵. حسابرسی لینکای داخلی (Audit internal links)
      • در مورد لینکای داخلی ، چیزایی هستن که باید بررسی شن.
    • ۶٫ محتوای HTTPS سایتتون رو بررسی کنین.
    • ۷٫ تست و بهبود سرعت صفحه.
    • ۸. بررسی و گرفتن موبایل فرندلی (mobile friendlier )

      موبایل

      • اینجا مهمترین چیزایی که باید هنگام طراحی نسخه گوشی موبایل سایت خود مراقب باشین ، رو میگیم .
    • ۹٫ از موتورهای جستجو بخواین سایت تون رو دوباره بررسی (re-crawl) کنه.

جدیدترین چک لیست سئو ۲۰۱۸ واسه حرفه ها :

۹ قدم فنی سئو (چک لیست سئو ۲۰۱۸ ) واسه داشتن یه سایت با سئو کامل در سال ۲۰۱۸

همونطور که در مطالب قبلی گفتیم ; اجرا، مدیریت و حسابرسی لینکای داخلی سایت یه جنبه مهم در سئو هستش .

SEO On-page یا سئو صفحات یه موضوع مهمه؛ مخصوصا حالا که گوگل به طور زیادی به جستجوی معنایی پرداخته.

مطمئنا اینا جنبه های مهم SEO هستن اما چیزای مهم دیگری  هست که ما اونو از یاد بردیم.

در این مقاله، در مورد جنبه های اصلی فنی SEO که به شما در به بیشترین حد رسوندن توانایی استفاده، خزیدن موتور جستجوگر، نمایه سازی، و در آخر رتبه بندی سایتتون کمک می کنه راهنمایی می کنیم. 

۱. نقشه سایت (Sitemap) رو مورد بررسی قرار بدین.

مطمئنا شما میدونید که نقشه سایت شما چقدر مهمه . نقشه سایت شماس که به موتورهای جستجو در مورد ساختار سایت شما میگه و به اونا امکان میده مطالب جدید رو کشف کنن.

(اگه شما یه نقشه سایت ندارین، باید واقعا واقعا واقعا برید و همین حالا اونو بسازین.

شما می تونین نقشه سایت رو در سایت https://www.xml-sitemaps.com خیلی راحت بسازین. )

همونطور که نقشه سایت خود رو بررسی می کنین، یادتون باشه نقشه سایت باید :

تمیز یا Clean : نقشه سایت خود رو از خطاها ، تغییر مسیرها و URL ها از نمایه سازی بسته کنین ، وگرنه، ممکنه موتورهای جستجو قرار نقشه سایت شما رو ندیده بگیرن(ignoring).

به روز یا Up-to-date :  مطمئن شین که Sitemap شما هر وقتی که محتوایی به سایت اضافه می شه (یا از اون حذف می شه) به روز می شه ، این به موتورهای جستجو کمک می کنه سریع مطالب جدید رو کشف کنن.

کوتاه با Concise : گوگل نقشه سایتایی رو که بیشتر از ۵۰،۰۰۰ URL داره خالی نمی کنه.

در حالت ایده آل، شما باید اونو بسیار کوتاه نگه دارین تا اطمینان انجام بشه که مهمترین صفحات سایتتون به وسیله گوگل خزیده می شن.

ثبت نام در کنسول جستجو (Registered in Search Console) : اجازه بدین Google در مورد نقشه سایت شما بدونه ، شما می تونین نقشه سایتتون رو به صورت دستی به Google Search Console بفرستین یا مکان اونو در فایل robots.txt خود به روش زیر مشخص کنین:
نقشه سایت: http://yourdomain.com/sitemaplocation.xml

۲. بررسی نمایه سازی ( Check indexing)

اجازه بدین صفحات سایتتون به وسیله موتورهای جستجو نمایه شن و در اونا حرکت کنن.

در حالت ایده آل، تعداد صفحات ایندکس شده به وسیله گوگل باید نزدیک به تعداد کل صفحات سایت شما باشه ، منهای اونایی که شما عمدا از نمایه سازی محدود کردین.

۳. مطمئن شین که تموم منابع مهم قابل خوندن (crawlable) هستن.

خیلی راحت از فایل robots.txt نگاه کنین تا مطمئن شید صفحات مهم شما قابل خوندن هستن.

در واقع فایل robots.txt شما تنها یکی از راه های محدود کردن صفحات از نمایه سازی یا ایندکس شدن استو واسه اجرای چک بررسی کامل، شما باید از خزنده جستجوگر استفاده کنین.

۴. بهبود بودجه خزیدن ( Amplify crawl budget) .

بودجه خزیدن (Crawl budget) تعداد صفحاتی از یه سایته که طی یه دوره معینی از زمان به وسیله موتورهای جستجو خزیده شدن.

بودجه خزیدن (Crawl budget) یه عامل رتبه بندی داخلی نیس، اما تعیین می کنه که چند بار صفحات مهم سایتتون به وسیله گوگل خزیده شدن (و اینکه اصلا بعضی از اونا قابل خزیدن هستن).

شما می تونین آماری از چیزی که بودجه خزیدن روزانه سایتتون رو در کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) با رفتن به Crawl > Crawl Stats ببینین .

از گزارش بالا، می بینم که به صورت میانگین، Google هر روز ۲۲۱۰ صفحه از سایت ما رو می خزد. از اون، میتونم بفهمم که بودجه ماهیانه سایت ما ماهانه ۶۶۳۰۰ واحده.

وقتی که شما بودجه خزیدن سایت تون رو بدونین چقدره ، میدونید که چیجوری اونو بهتر کنین؟

  • پاک کردن محتوای تکراری (Clean up duplicate content) : صفحات تکراری یکی از عادی ترین دلایل ضایع شدن بودجه خزیدنه. صفحات با برچسب تکراری عنوان و متا توصیف شاید محتوای تکراری دارن (وگرنه، شما باید این عناوین رو بازنویسی کنین).
  • محدود کردن فهرست بندی صفحات بدون ارزش از ایندکس شدن به وسیله جستجوگرها (Restrict indexation of pages with no SEO value) . فکر کنین که کدوم یکی از صفحات سایت شما در یافته های جستجو معنی نداره : سیاست حفظ حریم خصوصی، شرایط و قوانین، تبلیغات قدیمی، و چیزای دیگه ای به جز اینا. اینا نامزدهای خوبی واسه حذف از فهرست بندی صفحات هستن.
  • پارامترهای URL رو در کنسول جستجوی Google اضافه کنین. به طور پیشفرض، گوگل ممکنه همون صفحه رو با پارامترهای خاص URL و بدون اونا به صورت جداگونه بخزد، مثل اینکه اونا دو صفحه متفاوت بودن. به خاطر همین خوبه که پارامترهای URL که شما واسه به کار گیری Google Search Console استفاده می کنین رو اضافه کنین – این به Google اجازه میده که بدونه که این همون صفحه س و خزیدن کارآمدتره.
  • حذف لینکای شکسته (broken links) : وقتی که یه ربات جستجو یه صفحه  لینک شکسته رو باز می کنه، یه واحد بودجه خزنده سایت شما به هدر میره. به خاطر همین مهمه که همه پیوندهای شکسته در سایت خود رو پیدا و خط بزنین.
  • ردیابی زنجیره های ریدایرکت (Fix redirect chains) : هر ربات موتور جستجوگر redirect ، یه واحد بودجه خزنده سایت شما هستش. علاوه بر این، اگه تعدادی از ۳۰۱ و ۳۰۲ redirects رو تو یه ردیف در سایت خود بی عیب و مشکل قرار داده باشن، در بعضی موارد عنکبوت جستجو پس از redirects متوقف می شه و صفحه مقصد ممکنه خزنده نشه.

۵. حسابرسی لینکای داخلی (Audit internal links)

یه ساختار سایت کم عمق، واسه کاربران و موتورهای جستجوگر منطقیه؛ علاوه بر این، لینکای داخلی کمک می کنه تا قدرت رتبه بندی (یا link juice ) در میان صفحات سایت انتشار یابد.

در مورد لینکای داخلی ، چیزایی هستن که باید بررسی شن.

  • عمق کلیک (Click depth) : مطمئن شین که صفحات مهم سایت شما بیشتر از ۳ کلیک از صفحه اصلی ندارن.
  • لینکای شکسته (Broken links) : همونطور که قبلا اشاره کردم، لینکای خراب، بودجه خزنده شما رو هدر میدن. هم اینکه اونا بازدید کنندگان رو گیج می کنن و link juice صفحات رو کم می کنه. مهمه که یادتون باشه، جدا از برچسبای <a>، لینکای شکسته ممکنه در برچسبای <link>، هدرای HTTP و نقشه های سایت مخفی شن.
  • صفحات یتیم (Orphan pages) : این صفحات از صفحات دیگه سایت شما پیوند داده نمی شن و پس واسه بازدید کنندگان و موتورهای جستجو پیدا کردنشون سخته.

۶٫ محتوای HTTPS سایتتون رو بررسی کنین.

گوگل به کار گیری HTTPS به عنوان یه سیگنال رتبه بندی در سال ۲۰۱۴ شروع کرد؛ از اون زمان، مهاجرتای HTTP به HTTPS به طور زیادی عادی شد. امروز بیشتر از ۷۰٪ از صفحه ۱ یافته های جستجوی گوگل از HTTPS استفاده می کنن.

اگه سایت شما از HTTPS استفاده می کنه (به طور جزئی یا به طور کامل)، مهمه که مسائل مشترک HTTPS رو به عنوان بخشی از ممیزی سایت خود بررسی کنین.

به طور خاص، اون چیزی که باید بررسی کنین:

  • محتوای ترکیبی (Mixed content) : مشکل محتوای ترکیبی یا مخلوط وقتی اتفاق می افته که بعضی از محتوای یه صفحه HTTPS (تصاویر، فیلما، اسکریپتا، فایلای CSS) از روی اتصال غیر امن HTTP یه صفحه دیگه لود شه. این امنیت صفحه رو ضعیف کردن می کنه و ممکنه مرورگرها از بارگیری محتوای غیر امن یا حتی کل صفحه جلوگیری کنن.
  • کانونیکال (Canonicals) : یا همون لینکا و تغییر مسیرها . در حالت ایده آل، تموم پیوندهایی که در سایت HTTPS شما هست، و هم اینکه تغییر مسیرها و کانالا، باید به سرعت به صفحات HTTPS اشاره کنن ، حتی اگه شما مسیرهای HTTP به HTTPS رو به درستی در کل سایت اجرا کنین، پرا که این باعث می شه که سایت شما بسیار کنه شه . اینجور تغییر مسیرها ممکنه یه مشکل واسه خزنده هم باشه، چون هر بار که یه ربات موتور جستجو تو یه راه تغییر می کنه کمی از بودجه خزنده سایت شما رو هدر می دید.

۷٫ تست و بهبود سرعت صفحه.

گوگل توقع داره بارگذاری صفحات در دو ثانیه یا کمتر انجام شه و رسما تایید کرده که سرعت یه سیگنال رتبه بندیه. سرعت هم تاثیر زیادی بر UX داره: صفحات کندتر دارای اندازه پرش (bounce rates)  بالاتر و اندازه تبدیل (conversion rates) کمتر هستن.

سرعت صفحه تنها یکی از اولویتای مهم گوگل در سال ۲۰۱۸ه و سیگنال رتبه بندی ذیگر یافته های نمابش دسکتاپ و موبایل فرندلیه. واسه بررسی اینکه صفحات شما گوگل تست سرعت رو تایید می کنن، کافیه به سرعت لود صفحات سایتتون  در سایت GTmetrix یا سایتای مشابه سری بزنین .

۸. بررسی و گرفتن موبایل فرندلی (mobile friendlier )

پس از یه سال و نیم آزمایش دقیق، گوگل مهاجرت سایت رو به اولین بارگذاری موبایل در بهار ۲۰۱۸ شروع کرد. شاخص “اول موبایل” به این معنیه که گوگل نسخه های گوشی موبایل وب سایتا رو به جای نسخه دسکتاپ خود نمایش میده. این واقعا س که نسخه گوشی موبایل صفحات شما تعیین می کنه که چیجوری باید در یافته های جستجوی گوگل در گوشی موبایل و دسکتاپ رتبه بندی شه.

اینجا مهمترین چیزایی که باید هنگام طراحی نسخه گوشی موبایل سایت خود مراقب باشین ، رو میگیم .

  • صفحات سایتتون رو واسه موبایل فرندلی تست کنین. تست موبایل دوستانه گوگل شامل تعدادی از معیارهای قابل استفاده بودن، مانند پیکربندی viewport، به کار گیری افزونها و اندازه متن و عناصر قابل کلیکه. مهم اینه که یادتون باشه که دوستیابی گوشی موبایل واسه یه صفحه آزمایش می شه نه کل سایت ، پس شما باید هر کدوم از صفحات سایت خود رو واسه موبایل فرندلی  به صورت جداگونه، تک  تک، بررسی کنین
  • اجرای ممیزی کامل از نسخه گوشی موبایل سایت . داشتن تست موبایل گوگل تموم صفحات مهم سایت یه شروع خوبه ، اما تجزیه و تحلیلای زیادی باید انجام شه. ممیزی کامل سایت گوشی موبایل شما یه راه عالی واسه اطمینان از اینه که تموم صفحات و منابع مهم شما واسه Googlebot بدون خطا در دسترس هستن.

این عامل کاربری Googleه که هنگام بارگیری نسخه های موبایل صفحات استفاده می شه. تو یه لحظه این وسیله ممیزی کامل سایت گوشی موبایل شما رو انجام میده. یادتون باشه که هر گونه جستجوگرهای SEO شما به طور مساوی روی رتبه بندی دسکتاپ و موبایل شما اثر میذاره، پس از عوامل سنتی SEO مانند زنجیره های هدایت شده، لینکای خراب، صفحات سنگین، عناوین تکراری یا خالی و توصیفای دوطرفه، و چیزای دیگه ای به جز اینا استفاده نکنین.

۹٫ از موتورهای جستجو بخواین سایت تون رو دوباره بررسی (re-crawl) کنه.

با رعایت ۸ مرحله بالا، مطمئن هستم که شما چندین مسئله رو در سایت خود شناسایی کردین که نیاز به تعمیر دارن. وقتی که شما اونا رو اصلاح کردین، می تونین از Google بخواین صفحات خود رو دوباره کراول کنه تا مطمئن شید تغییرات بدون این دست اون دست کردن صورتمی گیرد.

کاری که باید انجام بدین اینه که به Google Search Console وارد شید و به Crawl> Fetch as Google برید. URL صفحه ای رو که می خواید دوباره کراول کنین، وارد کنین (اگه دوست دارین Google رو واسه ردیابی صفحه اصلی خالی بذارین) و روی Fetch کلیک کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که فتچ کردن سایت شما باید وضعیت کامل، جزئی یا هدایت شده رو واسه شما داشته باشه تا بتونین صفحه رو به فهرست Google بفرستین (وگرنه، لیستی از مشکلی که Google در سایت شما پیدا کرده رو مشاهده می کنین که باید اونا رو تعمیر و استفاده کنین بارگیری به عنوان وسیله Google). اگه Googlebot بتونه صفحه شما رو به طور موفقیت آمیز برسونه، فقط دکمه ارسال به فهرست رو کلیک کنین تا Google رو دوباره خزنده کنین.

مشکلی

شما می تونین URL دقیق رو به طور مرتب (بیشترین حد ۵۰۰ URL در هفته) یا URL و تموم صفحات در رابطه از اون (تا ۱۰ در هر ماه) بفرستین. اگه شما دومی رو انتخاب کنین، Google از این URL به عنوان نقطه شروع در نمایه سازی محتوای سایت شما استفاده می کنه و از پیوندهای داخلی واسه ردیابی بقیه صفحات پیروی می کنه. گوگل تضمین نمی کنه همه صفحات سایت شما فهرست شه، اما اگه سایت بسیار کوچیک باشه شاید میشه.

(گزینه مشابه در Bing Webmaster Tools هم هست. فقط بخش پیکربندی سایت منو در داشبورد خود بذارین و روی ارسال URL ها کلیک کنین. URL رو که دوباره لازمه دوباره پر کنین و Bing معمولا ظرف چند دقیقه اونو ردیابی می کنه.)

این راهنماییای فنی برتر من واسه سال ۲۰۱۸ (چک لیست سئو ۲۰۱۸) است. افکار شما در مورد جستجوگر فنی از فردا چیه؟ کدوم تاکتیکا تازگیا بیشتر موثر بودن؟ به بحث و گفتگو ملحق شید و افکار خود رو در نظرات زیر به اشتراک بذارین.